Goddeloos oratorium is een feest voor oog en oor

De reacties in de pers voor Jephtha zijn zeer positief. Lees ze hieronder:

 

**** Grimmige en waarachtige Jephtha – NRC

‘Handels concertante muziekdrama veranderde in handen van regisseur Claus Guth in volbloed opera. De prachtige, maar statische koren kregen een make-over tot effectieve actiescènes.’

‘De kracht van Guths regie (die vorig seizoen indruk maakte met een duistere Don Giovanni) schuilt in een psychologisch waarachtige en steeds verrassend vormgegeven focus op de personages.’

‘De Jephtha van tenor Richard Croft is complex en geloofwaardig.’

‘Sopraan Anna Prohaska schittert als het zonnige, naïeve middelpunt Iphis, vermalen door krachten die buiten haar liggen – ze begint in saffraangeel en eindigt ziekenhuisbleek.’ Joep Stapel

 

**** De Volkskrant
 
"Het toneelbeeld van de opera Jephtha is schilderachtig mooi. Er zit continu beweging in deze productie."
 

"Er zijn drie goede redenen waarom je Jephtha, de nieuwe productie van  De Nationale Opera, moet zien en horen. Eén: de muziek van Händel behoort tot zijn beste werk en zo vaak wordt Jephtha nou ook weer niet uitgevoerd. Twee: de sublieme cast. Drie: de regie van Claus Guth. Want wat heeft de Duitser een bijzondere opera gemaakt van dit stuk dat eigenlijk geen opera ís."

 

Concertwerk ‘Jepht[h]a’ wordt levend theater – Leidsch Dagblad e.a.

“(…) Thomas Morell stopte zijn teksten zo vol drama dat Claus Guth daar nu adembenemend dramatisch theater van kon maken.”

“Guth laat het koor zeker niet statisch op de achtergrond staan. Integendeel. Het is deel van het verhaal. Een prestatie van het koor.”

“Een rolbezetting van louter wereldnamen.”

“Tenor Richard Croft en sopraan Anna Prohaska scheppen dan als Jepht[h]a en Iphis een reeks huiveringwekkend mooie scènes.”

“Een plot om gek van te worden. Tekst en muziek laten dat niet zien, maar Guth en zijn zangers wel. Zo verandert een statisch oratorium in levend theater.” Hans Visser

 

***** Goddeloos oratorium is een feest voor oog en oor - De Theaterkrant, Oswin Schneeweisz

“Een opera die geen opera is ontpopt zich als een van de allermooiste opera’s van De Nationale Opera.”

“Guths Jephta gaat over verstoten worden, over godsdienstwaanzin en over de moeizame relatie tussen gemeenschap en individu. En dat alles is op een grandioze wijze vormgegeven met een fenomenaal mooi, soms bijna filmisch, modern toneelbeeld, messcherpe dramaturgie, prachtige belichting en ijzersterke personenregie.”

“Muzikaal schieten superlatieven tekort. Het koor van De Nationale Opera werd onlangs door het gerenommeerde tijdschrift Opernwelt tot ‘Beste Operakoor van 2016’ uitgeroepen. Hoe terecht dat is, laten de zangers met deze Händel horen en zien. En in de bak speelt het authentieke ensemble Concerto Köln onder leiding van Ivor Bolton de sterren van de hemel en de pannen van het dak. Bolton houdt er flink de vaart in, maar smeedt eveneens koor en orkest tot een grote eenheid. De enorme rijkdom aan details, de dynamische contrasten en soms gewaagde tempikeuzes maken deze Händel niet alleen een feest voor het oog, maar ook een feest voor de oren.” 

 

Nederlands Dagblad, Koert van Berkum

“De schitterende wijze waarop Händel de emoties in en rondom het verhaal in klank heeft vertaald, de formidabele solisten en de topmusici van Concerto Köln droegen bij […] aan een verpletterende ervaring.”

 

Cultureel Persbureau, Thea Derks

“Om maar meteen met de deur in huis te vallen: de nieuwe productie van het oratorium Jephtha van Händel bij de Nationale Opera is prachtig. Decors, kostuums, enscenering en uitvoering: allemaal top.”

“Concerto Köln speelt op wereldniveau, waarbij zij de gedreven aanwijzingen van dirigent Ivor Bolton vlekkeloos en met kennelijk speelplezier volgen. Direct al in de ouverture bewijzen ze hun kwaliteit met een fluwelen toon, een onberispelijke ritmiek en verfijnde dynamiek.”

 

Jephtha, Nobelprijs voor ontroerende schoonheid – Opera Gazet

Hoogtepunten vinden we bijvoorbeeld aan het einde van de tweede acte, met het kwartet “O spare your daughter”, even later gevolgd door het koor, ”How dark, O Lord, are Thy decrees”’, waarin het Koor van De Nationale Opera op de inmiddels bekende wijze excelleerde.”

“Het Koor van De Nationale Opera zong weer zoals maar één koor ter wereld dat kan: het Koor van De Nationale Opera! Händel nu eens niet door een numeriek uitgemergeld barokkoortje, maar in volle glorie, zonder ooit log te worden! Om maar even bij de eerste acte te blijven: het verpletterende “O God, behold our sore distress” leek door Onze Lieve Heer zelf gedirigeerd te worden, (…)”

“Ondersteund door indrukwekkende toneelbeelden is de Amsterdamse “Jephtha” een muzikale voltreffer waarin een sublieme cast en een voortreffelijk orkest ons een magnifieke barokbelevenis in het Amsterdamse Muziektheater voorschotelen. Ik zou niet weten hoe het beter kan.”