“Westbroeks charisma en stem overwinnen in ‘Manon Lescaut’”

Op maandag 10 oktober ging Manon Lescaut in première. Dit waren de hoogtepunten uit de pers:

 

“Andrea Breth zeigt in Amsterdam mit Puccinis ‘Manon Lescaut’, dass sie derzeit die beste Opernregisseurin ist.”  – Süddeutsche Zeitung

 

“Diese phantastisch musizierte, herrlich gesungene ‘Manon’-Produktion fängt die Gefahren, die das liebe, böse Mädchen umgeben, nicht nur in atemraubende Bildern ein, sie beklagt es zugleich. Ein grosser Regie-Wurf, ein echter Breth.” - Frankfurter Algemeine Zeitung

 

“Westbroeks charisma en stem overwinnen in ‘Manon Lescaut’”

“Aan het slot, als Manon verbannen is naar een barre woestijn en van Puccini een van die onnavolgbare sterfscenes krijgt toebedeeld, grijpt Westbroek haar kansen en vermorzelt zij met stem en charisma elk grammetje weerstand dat de toeschouwer nog tegen de enscenering zou kunnen hebben.”

“Westbroek krijgt prachtig tegenspel van tenor Stefano la Colla (Des Grieux), met een kloek klaroengeluid en […] opvallend weinig vibrato.”

“..De fantastisch zingende Thomas Oliemans zet een werkelijk gluiperige en vunzige Lescaut neer.”

Trouw, Peter van der Lint

 

“De zwijmelkracht van de melodieën en de fonkelende orkestratie krijgen het volle pond van het Nederlands Philharmonisch Orkest. De fluitpartijen zijn om te zoenen.”

“Het koor van de Nationale Opera levert bijzonder fraaie en welluidende bijdragen.”

De Volkskrant, Frits van der Waa

 

“Hart en spil is Eva-Maria Westbroek in de titelrol. Haar vocale présence is dramatisch overweldigend en de compromisloze intensiteit waarmee ze je aan het slot laat meeleven met haar dood is onweerstaanbaar.”

“Goed gecast is ook de Italiaanse tenor Stefano la Colla –een gedroomde Des Grieux.”

NRC Handelsblad, Mischa Spel

 

“Er staan voortreffelijke zangers op het toneel.”

“[Eva –Maria westbroek] krijgt voortreffelijk tegenspel van prachttenor Stefano la Colla (Des Grieux) en bariton Thomas Oliemans als Manons broer.”

Het Parool, Erik Voermans

 

“Stefano La Colla singt [Des Grieux] mit der sehnsüchtigen Tongebung und mit der hemmungslosen Leidenschaft des typischen, fast schon ausgestorben geglaubten italienischen Heldentenor, der selbst das dichteste Orchestergewimmel tonschön durchdringt.” -

Süddeutsche Zeitung

 

Online:

De Brits-Duitse polyglot Alexander Joel boetseert met subtiele, maar gedreven gebaren de uiterst gevarieerde klankwereld van Puccini tot een enerverend geheel. Lichtvoetige Italiaanse volksdeuntjes klinken aanstekelijk speels, dramatisch aanzwellende harmonieën vol dissonanten krijgen een huiveringwekkende lading. Deze hebben bij vlagen zelfs wagneriaanse proporties.”

“De enscenering en kostumering zijn prachtig, meteen al vanaf de adembenemende openingsscène.”

“Een fraai contrast met de bedekte tinten en natuurlijke haardracht van de studenten vormen de kleurige kleding en Mozartpruiken van Geronte, Lescaut en de dansmeester. Als echtgenote van oude bok Geronte draagt ook Manon een achttiende-eeuwse jurk en dito kapsel. Zo maakt de afgelopen mei overleden costumière Moidele Bickel in één oogopslag het standsverschil tussen hen duidelijk.”

Cultureel Persbureau, Thea Derks

 

“Haar [Eva-Maria Westbroeks] endorfine opwekkende klanken deden ook nu weer rillingen van operageluk door de zaal gaan. Haar “Sola, perduta, abbandonata“, met prachtig lyrisch, piano gezongen frases, was een lichtpunt[…]. En de meeslepende wijze waarop zij Manon laat sterven was weer eens het bewijs van haar vocale diepgang.”

Operagazet.be , Olivier Keegel