Pers over 'multiple delights' in Le nozze di Figaro

In de media is inmiddels volop gereageerd op de nieuwe bruisende enscenering van Le nozze di Figaro die dinsdag 6 september in première ging. In onderstaand overzicht hebben we enkele bijzondere quotes alvast voor u geselecteerd:

Peter van der Lint schreef voor Trouw ****

“Nozze di Figaro om door een ringetje te halen.”

“Grote namen naast prachtig jong talent.”

“De vocale brille op de bühne werd dinsdagavond met grote klasse gepareerd door het Nederlands Kamerorkest in de bak. Dirigent Ivor Bolton haalde daar het maximale uit Mozarts allerbeste partituur.”

Erik Voermans in het Parool  ***

“Eleonora Buratto als de Gravin heeft een prachtstem.”

“Ontroeren doet Marianne Crebassa als Cherubino (Non so più is meteen raak).”

“Een lange avond van prettig amusement is ditmaal gegarandeerd.”

Mischa Spel schreef voor NRC Handelsblad ***

“De leukste vondst zit tússen de muren [van het decor]: het pubernest van page Cherubino, zwijmelend voor zijn vrouwenposters.”

“Allengs mooier wordt de pittige, met strijkijzer bewapende Susanna van Christiane Karg.”

“Charismatisch en vocaal krachtig is Stéphane Degout als de Graaf – een proleet in trainingsbroek die champagne morst om zijn dienaren het knielen te leren.”

“Het Nederlands Kamerorkest bewijst zich een uitstekend, geïnformeerd en actief spelend Mozart-ensemble. Het grijpt je in de ouverture meteen bij de lurven en zorgt regelmatig voor momenten van tederheid en lyriek.”

“Voor een happy-end behoedt regisseur Bösch de bedrogen Gravin: zij sluit haar Graaf niet in de armen, maar richt haar geweer op hem. Doet ze het of doet ze het niet? Dat mag onze fantasie lekker zelf invullen.”

François van den Anker vat het kernachtig samen op Operamagazine.nl

“Puntgave Figaro opent seizoen DNO”

“David Bösch heeft deze sfeer [van Le Nozze] haarfijn aangevoeld en op meesterlijke wijze navolgbaar gemaakt voor het publiek van vandaag. Zijn debuutregie bij DNO is nergens gedateerd en nergens overdreven geüpdatet.”

“Muziektheater in optima forma.”

“Stéphane Degout is een uitmuntende Graaf. Zijn gravin, Eleonora Buratto, heeft het edelste geluid op het toneel. Vol, klankrijk, met Netrebko-achtige tinten.”

En op Bachtrack.com **** spreekt Jenny Camilleri van 'multiple delights'

“This season opener offers multiple delights.”

“Tyrannising everyone within the blighted walls of his castle, the sadistic Count’s only redeeming quality was Stéphane Degout’s consistently fantastic singing. […] He minted gold in his big scene Hai già vinta la causa!

His Countess’ (Eleonora Buratto ) buttery soprano was an undiluted joy. Her aggrieved melancholy in the Countess’ lament for happier times, Dove sono, went straight to the heart.”

“Esposito (Figaro) was musical, moved with clockwork timing, and sang powerfully.”