Jubileumconcert: 'La Westbroek zingt verpletterend'

Het Jubileumconcert waarmee De Nationale Opera dit jubileumseizoen afsluit, heeft een diepe indruk achtergelaten bij de recensenten, getuige de vele superlatieven voor onder meer 'operakoningin' Eva-Maria Westbroek. Vanavond, vrijdag 1 juli, is de laatste voorstelling! 

Een greep uit de recensies: 

**** Westbroek vertolkt Salome op imposante wijze

“Volle focus op de schoonheid en kracht van Westbroeks stem en haar compromisloze theatrale présence. Die zijn dan ook van wereldklasse, en de warme kernachtigheid van haar (Eva-Maria red.) mezza voce is bedwelmend.”

“Imposant, fascinerend en opwindend facetrijk waren de sluierdansen uit Salome en het Schlussgesang. Het orkest, Albrecht en Westbroek suggereerden effectief sensualiteit, grilligheid en desolate decadentie.”

Mischa Spel, NRC Handelsblad (30 juni 2016)

**** De immense concertzaal beeft onder de gloeiende hoge noten van operakoningin Eva-Maria Westbroek

“Haar stem (Eva-Maria Westbroek als Dido in Les Troyens red.) schiet van woede naar kwetsbaarheid, royaal van klank en toch ook pijnlijk trefzeker in de fragmenten waarin ze wankelt.”

“De musici spelen hun exotische noten onder leiding van Marc Albrecht zo gedreven en suggestief dat je de danseres niet mist.”

Biëlla Luttmer, Volkskrant (1 juli 2016)

**** La Westbroek zingt verpletterend

“Met name die laatste aria (slotzang uit Salome red.) was ronduit verpletterend, niet in de laatste plaats omdat ook dirigent Marc Albrecht het Rotterdams Philharmonisch Orkest het muzikale vuur hoog liet oplaaien.”

Erik Voermans, Parool (30 juni 2016)

Eva-Maria schittert op sober jubileum

“Ster van dit concert is min of meer vanzelfsprekend Eva-Maria Westbroek, Neerlands internationaal meest succesvolle Nederlandse zangeres. (..) Vooral daar (als Salome) toonde ze zich ook de actrice die een operazangeres vandaag moet zijn.”

"Onder leiding van Marc Albrecht kon het Rotterdams Philharmonisch Orkest zich voortreffelijk profileren, om nog naar te zwijgen van de sluierdans, inleiding tot de slotzang van Salome. De strijkers waren als fluweel, binnen het palet van waanzin dat de blazers creëerden.”

Hans Visser, Noordhollands Dagblad (1 juli 2016)