Don Giovanni bezorgt 'kippevel'

De Don Giovanni van chef-dirigent Marc Albrecht en regisseur Claus Guth werd in verschillende kranten de afgelopen dagen bejubeld. Dat leverde ook de daarbij behorende sterren op! De muzikale prestaties van Albrecht worden geroemd -  men is verheugd dat hij bijtekende tot en met seizoen 2019-2020 -  en 'Guth heeft ‘guts’' schrijft Oswin Schneeweisz in de Theaterkrant.

Enkele citaten uit de pers:

'(…) gaat deze ‘Don Giovanni’ zien. En, gaat dat horen, want muzikaal staat deze voorstelling als een huis. Aangevuurd door chef-dirigent Marc Albrecht kwam Mozarts partituur werkelijk niets te kort.'  -  Peter van der Lint, Trouw **** 

De Duitse Claus Guth zet een Breaking Bad-achtige Giovanni op het podium met een subliem spelend Nederlands Kamerorkest. (...) Als de overleden Commendatore ineens in het bos verschijnt, met een verband om zijn bebloede voorhoofd, klinkt zijn dreigende ‘Don Giovanni’ - noten die iedere luisteraar kippevel bezorgen. - Biëlla Luttmer, de Volkskrant ****

Het onheilszwangere van het verhaal wordt muzikaal overtuigend verteld door Marc Albrecht en zijn Nederlandse Kamerorkest. (…) Christopher Maltman is Giovanni, de bariton zingt met groot gemak dreigend, speels, ongebreideld egoïstisch. (…) De tragische Donna Elvira (Véronique Gens) laat dan juist weer noblesse horen in de rol die Albrecht zo aan het hart gaat. Ragfijn en loepzuiver, (...) - Bertjan ter Braak, de Telegraaf ****1/2

De regie van Claus Guth is slim, duister en perfectionistisch in timing en uitwerking van de personenregie. (…) Aan actuele vondsten geen gebrek. (…)  - Mischa Spel, NRC ****

In een beeldschoon decor dat op het draaiende toneel haast filmisch aandoet (…). Die sfeer en zeker ook de energie van het onder Marc Albrecht kleurrijk spelende Nederlands Kamerorkest, dagen de zangers uit tot werkelijk acteren. - Hans Visser, Noordhollands Dagblad 

Het prachtig uitgelichte toneelbeeld van Christian Schmidt behoort tot een van de mooiste in de geschiedenis van De Nationale Opera: een bos dat in de vroeg-romantische opera’s van Weber en Marschner niet had misstaan, met enorm veel gevoel voor detail gemaakt. Guths heeft ‘guts’. Dat moet je hem nageven. Ook over de zangers niets dan goeds (…). Er stond een topcast op het podium met vocale zwaargewichten als Veronique Gens (Elvira), Sabina Puértolas (Zerlina) en Adrian Sämpetrean (Leporello). - Oswin Schneeweisz, Theaterkrant ***

Christopher Maltman bewees zaterdagavond hoezeer hij vergroeid is met deze productie. Moeiteloos domineerde hij elke scène met zijn charismatische ‘bad boy’-uitstraling en zijn krachtige, soms zelfs genadeloze baritongeluid. (…) Sally Matthews gaf met haar weelderige en toch jeugdige sopraan een prachtige vertolking. (…) Haar (Véronique Gens red.) Elvira ontkwam met moeite aan het cliché van het opgewonden burgertrutje, maar ‘Mi tradì’, gezongen boven de stervende Don, had enorm pathos. - Martin Toet, Place de l’Opera

The spectacular revolving set plants one right in the middle of life-sized woodland and the dramatic and musical elements enhance each other at every turn. This is opera as total theatre, and it’s pretty marvellous. - Jenny Camilleri, Bachtrack.com ****