Roméo et Juliette in de pers: 'een esthetisch genot'

'Sasha Waltz komt met een gouden oplossing: combineer de compositie met dans en laat zien wat de noten van Berlioz niet laten horen. Ze krijgt steun van een uitstekend spelend Nederlands Philharmonisch Orkest, de dirigent Kazushi Ono die glasheldere tempi kiest, en de gloedvolle zang van het Koor van De Nationale Opera (…) in het hart van het stuk heeft Waltz een lange stilte ingelast. Als Roméo ontdekt dat zijn geliefde is gestorven, zwijgt de muziek. Het is een heftige ingreep in de compositie, met een geweldige impact. Je hoort Roméo’s zwoegende adem en op slag zit je midden in het verhaal.' - Biëlla Luttmer in de Volkskrant, Muziek ****

'Roméo et Juliette is (…) een esthetisch genot. Een plaatje waarin de dansformaties puur grafisch te waarderen zijn. Tegelijkertijd is er (…) volop emotionele geladenheid; (...). Het meeslependst is het grote duet van Roméo et Juliette. James Stout en Igone de Jongh verbeelden hier bijna terloops, prachtig lichtvoetig en in zachte heldere lijnen, de ongekunstelde, pure, prille liefde van het tweetal.' - Mirjam van der Linden in de Volkskrant, Dans ***

De Jongh en Stout dansen sensueel duet
'Het ensemble lost regelmatig op in kleinere, (…) bewegende groepsculturen die (…) tableaus creëren van een fraaie,  grafische kwaliteit (…) Scéne d’amour, een lang duet waarin Igone de Jongh en James Stout elkaar in beweging de liefde verklaren, vol tedere liefkozingen en vreugdevolle, ademloze omhelzingen. (…) Beide dansers zijn bewonderenswaardig ontspannen in Waltz’ hybride danstaal, en het is een verademing De Jongh op blote voeten te zien dansen, (…) naturel en vol overgave.' - Mischa Spel en Francine van der Wiel, NRC Handelsblad ***

'Igone de Jongh en James Stout overtuigden als het onfortuinlijke liefdespaar. Hun nachtelijke ‘Scène d’amour’ was een verstild hoogtepunt.' - Peter van der Lint, Trouw **

'De kwaliteit van de verschillende gezelschappen staat buiten kijf. Het orkest onder leiding van Kazushi Ono speelt fantastisch. De zangers hebben mooie stemmen. De dansers zijn fenomenaal, zeker gezien het schuine decor waarop gedanst wordt.' - Lenke, Zubb.nl

'Igone de Jongh, die de rol van Julia al talloze keren op magistrale wijze vertolkte in de traditionele Van Dantzig-uitvoering, stort zich echter vol overgave op de nieuwe uitdaging en weet met deze ‘nieuwe’ Julia/Juliette wederom een geweldige performance toe te voegen aan haar toch al zo indrukwekkende staat van dienst. (…) er kleeft een intelligente diepgang aan Igone die je als toeschouwer altijd de indruk geeft dat er méér aan de hand is dan wat je daadwerkelijk ziet. Het maakt de rol van Julia in ieder geval perfect voor haar. Als Juliette in Berlioz’ expressieve werk heeft ze deze keer James Stout aan haar zijde; een uitstekende en geloofwaardige partner (…). (…) het veelbesproken huwelijk tussen opera en ballet (…) al met al een eigenzinnig en geslaagd Gesamtkunstwerk (…) smaakt zeker naar meer.' - Karin Nullamento, Jalta.nl