Eerste editie Opera Forward Festival groot succes met 18.000 bezoekers

Van 15 t/m 25 maart 2016 vond de eerste editie van Opera Forward Festival (OFF) plaats. Dit nieuwe festival is geïnitieerd door directeur Pierre Audi in het kader van het 50-jarig bestaan van De Nationale Opera. Het festival trok 18.000 bezoekers met een internationale programmering in combinatie met programma’s van lokale partners en nieuwe opera’s gemaakt door ruim 200 studenten. De eerste editie van het festival is tot stand gekomen mede dankzij de steun van founding partners VandenEnde Foundation en Fonds 21. Met de eerste editie is een jaarlijkse traditie gestart waarin de toekomst van opera wordt onderzocht.

18.000 bezoekers, 60 programma’s, 29% nieuw publiek
Tijdens het tiendaagse festival vonden er in totaal ruim 20 voorstellingen plaats van vier nieuwe operaproducties – waarvan twee wereldpremières – op drie festivallocaties en vijf studentenopera’s in Nationale Opera & Ballet. Daarnaast waren er voor en tijdens het festival zo’n 40 activiteiten bestaande uit talks, seminars, aftertalks, avonden met partnerinstellingen en twee themadagen met verschillende programmaonderdelen. Het percentage nieuwe bezoekers was 29%; dit percentage ligt substantieel hoger dan dat van nieuwe bezoekers voor reguliere voorstellingen van De Nationale Opera (respectievelijk 11% en 16% in 2014 en 2015). Met het festival heeft De Nationale Opera de deuren geopend naar nieuwe makers en nieuw publiek, een traditie die jaarlijks zal worden voortgezet.

Festival positioneert Nederland internationaal als vernieuwend operaland
Zowel nationaal als internationaal was er veel aandacht voor Opera Forward Festival. In totaal verschenen er ruim 80 artikelen in print en 90 artikelen online. Journalisten uit binnen- en buitenland waren aanwezig tijdens verschillende momenten in het festival. Een greep uit de reacties:

“De visies van jonge makers klonken dinsdag op de openingsavond zelfverzekerd door luidsprekers in De Nationale Opera”
NRC Handelsblad, 17 maart 2016

 “Opening the first edition of Opera Forward Festival, intended to attract a younger audience and launch new works, this DNO world première disarms, seduces and hypnotizes the audience. (…) With Only The Sound Remains, Pierre Audi has succeeded at programming something spectacularly different to attract a new audience.”
Bachtrack, 17 maart 2016

“Diese Chowanschtschina gehört zum Besten, das man gegenwärtig auf Europas Bühnen hören und sehen kann.”
Frankfurter Allgemeine Zeitung, 18 maart 2016

“Alles aan de voorstelling [Il Matrimonio Segreto red.] ademt jong, jong, jong.”
Trouw, 21 maart 2016

“Though enigmatic and at times mystifying, [Blank Out red.] becomes a wonderfully fluent and effective piece of music theatre.”
The Guardian, 22 maart 2016

[Only the Sound Remains red.] is meticulously crafted and superbly performed”
Financial Times, 23 maart 2016

Toekomst
In 2017 staat Opera Forward Festival in het teken van macht en onmacht. Het festival presenteert dan onder andere een nieuwe productie van Wozzeck van Alban Berg (regie Krzysztof Warlikowski), een bewerking van de Johannespassion van Johann Sebastian Bach onder de titel And you must suffer (regie Pierre Audi) en de wereldpremière van The New Prince van Mohammed Fairouz (regie Lotte de Beer). Daarnaast worden onder meer de samenwerkingen met partners en het project met de studenten voortgezet.

Directeur Pierre Audi over het festival:
“Het is geweldig om te constateren dat de eerste editie van Opera Forward Festival meteen een groot succes was. Voor De Nationale Opera is het belangrijk om tijdens de viering van het 50-jarig jubileum niet alleen terug te blikken op de successen uit het verleden, maar met name vooruit te kijken naar de toekomst. Tijdens OFF hebben we dat gedaan door onze ambitieuze programmering te koppelen aan wereldpremières van opera’s van jonge, getalenteerde makers en nieuwe initiatieven en samenwerkingen. Dat we daarmee ook een nieuw en grotendeels jong publiek hebben aangetrokken, maakt dat het festival voor De Nationale Opera en mij persoonlijk buitengewoon geslaagd is. Het sterkt mij in de overtuiging dat Opera Forward Festival een jaarlijks terugkerend evenement moet zijn, in het hart van ons seizoen.”

 

  

De eerste editie van het festival is tot stand gekomen mede dankzij de steun van founding partners VandenEnde Foundation en Fonds 21.

Daarnaast steunden verschillende fondsen De Nationale Opera financieel voor specifieke producties:

Ammodo: Only the Sound Remains, Blank Out en in het kader van De Nationale Opera talent:  Il matrimonio segreto.

Fonds Podiumkunsten en AFK: Blank Out

Fonds Podiumkunsten