Gloedvolle première van Moesorgski’s Chovansjtsjina

De Russische opera Chovansjtsjina beleefde afgelopen zaterdagavond 27 februari een fantastische première. 'Theater van gruwelijke schoonheid', aldus Noordhollands Dagblad. Lees hier meer reacties van de pers:

 

Koor schittert in Russisch drama

****

‘Regisseur Christof Loy gebruikte het schilderij als begin- en vertrekpunt voor zijn scherpe en intelligente kijk op de historische en muzikale lappendeken die Moesorgski’s opera is. […] Prachtige verbeelding van het lot van Rusland. […] Dirigent Ingo Metzmacher en het Nederlands Philharmonisch Orkest zijn een machtig baken in deze wirwar van personages en groepen. Vooral daar waar het Koor van De Nationale Opera van zich laat horen – en dat is gelukkig vaak – piekt de voorstelling. Het koor schittert en groeit gedurende de lange avond uit tot een waar hoofdpersonage. Groots is ook Anita Rachvelishvili in de rol van Marfa. De Georgische mezzo gooit zich met hart en ziel in haar rol van outcast en met haar verzengende stem zet zij het theater in lichterlaaie.’

Peter van der Lint, Trouw (29 februari 2016)

 

Van een opera genieten was nooit zo gemakkelijk

****

‘Van een opera genieten was nog nooit zo gemakkelijk. En mijn god, of het genieten is. Muzikaal is deze Chovansjtsjina een van de mooiste producties die De Nationale Opera ooit op de planken zette, met een verbluffende sterrol voor het koor dat veel te doen krijgt en telkens onmogelijk geachte prestaties levert. En ook met een schitterend spelend Nederlands Philharmonisch Orkest, dat onder leiding van Ingo Metzmarcher warmbloedig Russisch klinkt, zoals het hoort op de rand van het pathetische maar nooit erover. Ongelofelijk goed [...] Dan is er nog die grandioze cast van vijftien zonder uitzondering sterk bezette rollen, met als uitblinkers de Bulgaarse prachtbas Orlin Anastasov als leider van de oudgelovigen en de fabelachtig fraai zingende Georgische mezzosopraan Anita Rachvelishvili als de zienares Marfa. […] onder aan de streep kan alleen maar één welgemeend advies verschijnen: ga dit horen, ga dit zien. ‘

Erik Voermans, het Parool (29 februari 2016)

 

Heerlijk duistere Chovansjtsjina

****

‘Zoals Moesorgski’s Chovansjtsjina worden opera’s maar zelden gemaakt […] Waarom zou je je vier uur lang hieraan overgeven? Alleen al omdat Moessorgski zeer aangrijpende muziek vol folkloristische verwijzingen schreef, die later door Sjostakovitsj van een treffend duistere orkestratie is voorzien. […] Voormalig chef-dirigent Ingo Metzmacher toont zich bij zijn terugkeer van zijn voorbeeldige kant: geserreerd en gebalanceerd klinkt het Nederlands Philharmonisch Orkest, met mooie lage strijkers die de aarde niet verschroeien maar wel laten gloeien.’

Floris Don, NRC Handelsblad (29 februari, 2016)

 

Chovansjtsjina van De Nationale Opera: Russischer kan het niet

****

‘En weer is het De Nationale Opera gelukt de enscenering van een vrijwel onuitvoerbare opera tot een muziektheatrale triomftocht te maken. [...] regisseur Christof Loy weet al in de eerste minuten de brug naar het heden te slaan. Vanuit een fantastisch tableau Vivant […] maken mensen zich van elkaar los, trekken hun schitterende gewaden uit en zijn dan gekleed als hedendaagse Russen en Russinnen […] knap getroffen van kostuumontwerpster Ursula Renzenbrink. […] Het kan niet Russischer. Dat zit hem al in Moessorgski’s muziek, […] en zijn vele wonderschone koorpassages. […] Bas Dmitry Ivashchenko is de complotterende vorst Ivan Chovanski, tenor Kurt Strei de hervormingsgezinde edelman Golitsin, en bas Orlin Anastassov de doorleefde Dosifej […] Ze zingen schitterend en het loopt slecht met ze af. Voor de menselijke noot tekent sopraan Anita Rachvelishvili als Marfa, een geweldige rol, die zowel gevoelvolle als rauw uitgekreten passages bevat.’

Frits van der Waa, Volkskrant (29  februari 2016)

 

Theater van gruwelijke schoonheid

‘[…] Alom ademen deze romantische klanken de pure liefde voor de oude Russische volksmuziek. Soms in een simpel lied, dan weer een landelijke idylle waarin de strijkers van het Nederlands Philharmonisch Orkest heerlijk Russisch ruizen of anders in grandioze massascènes waarin het koor adembenemend uitpakt. […] In de hoofdrollen staan geweldige, vaak Russische solisten. […] De meeste indruk maakt de Georgische alt Anita Rachvelishvili.’

Hans Visser, Noordhollands Dagblad e.a. (29 februari 2016)

 

‘De zangers zijn bijna zonder uitzondering van uitzonderlijk hoog niveau. […] De ster van de avond was toch mezzo-sopraan Anita Rachvelishvili in de rol van Marfa. […] wat is dit een fantastische mezzo! Met haar dynamische variëteit weet zij elke emotie tot in detail vorm te geven. Haar pianissimo en haar legato zijn om van te smullen en Marfa’s aria in de derde acte was van uitzonderlijke schoonheid. […] Eigenlijk was er naast Anita Rachvelishvili nog een ster van de avond, en dat was het koor van De Nationale Opera. […] Het DNO koor behoort (weer) tot de allerbeste operakoren ter wereld. [..] De Nationale Opera scoort met Chovansjtsjina een loepzuivere voltreffer.’

Operagazet (28 februari 2016)

 

Gloedvolle première van Moesorgski’s Chovansjtsjina

****

‘Een Nederlandse première van een grote opera van Moesorgski (1893-1881): alleen dat feit al maakt Chovansjtsjina bij de Nationale opera tot een gebeurtenis van formaat. Een gloedvolle productie waarmee het operahuis wederom zijn artistieke kracht en eigen identiteit laat zien. [...] De echte diva van deze Chovansjtsjina was echter het koor, dat bijna vier uur lang de hoofdrol heeft en voor de gelegenheid was uitgebreid met een flink aantal zangers. Het koor van DNO bewijst al jaren dat het een plek verdient tussen de grote internationale operakoren en de Chovansjtsjina mag gerust worden gezien als de zoveelste parel op de kroon. Groots waren de prestaties: van het kleinste pianissimo tot het luidste fortissimo (en daar zijn er nogal wat van). De Chovansjtsjina is goed voor een tsunami aan overweldigende koormuziek, door het DNO-koor op overweldigende wijze uitgevoerd.’

Oswin Schneeweisz, Theaterkrant (28 februari 2015)

 

Koop kaarten