Hänsel und Gretel: 'Virtuoos balancerend tussen sprookje en realisme'

Het wereldberoemde verhaal van 'Hänsel und Gretel' is door de Nederlandse regisseuse Lotte de Beer in een nieuw jasje gestoken. Donderdag 3 december ging deze productie succesvol in première. Lees hieronder de reacties van de pers:

 

Volkskrant: 'Pedofiele heks in rauwe realistische kerstopera'

****

"Knap hoe Lotte de Beer de ene kinderwereld (een sprookje) overhevelt naar de andere (spelen met poppen). Virtuoos ook, hoe de regisseur met die truc de vuige werkelijkheid kan binnensmokkelen."
 

Noordhollands Dagblad: 'Een opera zo sprookjesachtig echt'

"Grimmige sprookjes zoals Hans en Grietje zijn er niet alleen ter vermaak, ze dienen ook ter lering. De Nationale Opera bewijst deze maand met de klassieker 'Hänsel und Gretel' dat die combinatie kan leiden tot een in alle opzichten vernieuwende en sprookjesachtige voorstelling van deze tijd."
"Kate Lindsey en Lenneke Ruiten geven als Hans en Grietje deze kinderen een alleszeggende motoriek. Daarbij kleuren hun stemmen ook nog prachtig bij elkaar."
"Hansel und Gretel kent een sublieme rolbezetting"
 

NRC: ‘Opera als familie-uitje, het kan’

“Empatisch engagement is verfrissend”
“Het decor – de vuilnisbelt die snoepberg  wordt, een berkenbos van vuilnisslierten - is fraai en inventief”
“Vocaal is de voorstelling bezet met veel uitstekende Nederlandse zangers, onder wie Lenneke Ruiten als soepele, gesoigneerde Gretchen, Thomas Oliemans (fraaie laagte!) als Vader en Charlotte Margiono in een geslaagde rentree als Moeder.”
“De voornaamste attracties zijn toch de hyperromantische muziek en het excellente orkestspel.”
“DNO-chef Marc Albrecht doet er álles aan te laten voelen hoe geweldig deze muziek is als je onder het glazuur tuurt. Hij laat het NedPho Wagneriaans en Straussiaans vlammen en stuwt het bloed naar de wangen.”

 

Parool: 'Oogstrelende Hänsel und Gretel met zoet einde'

****

“De productie is oogstrelend, met mooie theatrale effecten en met filmprojecties op een gaasdoek zo groot als het proscenium, in een zinvolle samenspraak met de gebeurtenissen op de bühne, en alles in schitterende decors van Michael Levine.”
“De solisten zijn allen voortreffelijk, met als leuke terzijde dat de cast goeddeels Nederlands is.”
“In de bak zorgen dirigent Marc Albrecht en het Nederlands Philharmonisch Orkest intussen voor een fraai fundament van het drama. Humperdincks muziek, te kenschetsen als een lichte, maar zeker niet luchtige Wagner (denk aan het Vorspiel van de Meistersinger, maar dan twee uur lang), is een kolfje naar  de hand voor dit voortreffelijke ensemble.”

 

Theaterkrant: 'Sublieme Hans en Grietje'

****

“Virtuoos balancerend tussen sprookje en realisme ontvouwde zich bij De Nationale Opera een Hans en Grietje die zijn weerga niet kent.”
“Een voorstelling die in alle facetten getuigt van de kracht van het genre.”
“Het ziet er oogstrelend mooi en origineel uit. En ook muzikaal is deze Hänsel und Gretel van hoog niveau.”
“Al met al is deze nieuwe Hänsel und Gretel echter een sublieme productie die je gezien en gehoord moet hebben en die ook voor kinderen interessant is. Mijn zoon (13) en dochter (16) genoten er in elk geval volop van.”

 

Place de l’Opera: 'Hänsel und Gretel: briljante vuilnisbelt'

“Haar (Lotte de Beer red.) voorstelling is een uitbarsting van creativiteit en theatraal vernuft, waarin de oude moraal van het sprookje wordt vermengd met eigentijdse thematieken rond de positie van kinderen.”
“Uit de orkestbak kwam echte, fijnzinnige Humperdinck, op het podium klonken uitstekende stemmen vanonder wat belastende kleding en grime en de theatertechniek deed wat je in het theater hoopt te ervaren: hij toverde.”
“Zijn decors (Michael Levine red.) voor Hänsel und Gretel zijn zowel sprookjesachtig als realistisch, met een bijna onbegrensde originaliteit en creativiteit.”
“Vader Peter klinkt fantastisch. Thomas Oliemans is de laatste jaren wat je noemt goed ingezongen op het podium van Nationale Opera & Ballet en toont ook in deze rol zijn vocale topkwaliteit.”

 

Trouw: 'Bitterzoet sprookje op vuilnisbelt'

****

"Haar (Lotte de Beer red.) 'Hänsel und Gretel' is een triomf van actuele en aangrijpende verbeeldingskracht." 

 

 

Koop tickets