Der Rosenkavalier vol lof ontvangen

Afgelopen zaterdag werd het jubileumseizoen geopend met een nieuwe enscenering van Der Rosenkavalier. De reacties waren lovend.

 

*****

‘[…] de jonge Duitse regisseur Jan Phlipp Gloger heeft oog en oor voor de talloze fijnzinnigheden in Strauss’ Rosenkavalier. […] De schoonheid vindt in eerste instantie haar evenknie in schitterende decors en een fabelachtig lichtontwerp. […]Dat alles had nooit zo overrompelend kunnen zijn als het niet continu werd geschraagd door het Nederlands Philharmonisch Orkest en dirigent Marc Albrecht, een koningskoppel […]’

De Volkskrant, Frits van der Waa, (7 september 2015)

 

****

Voortreffelijke opening van het jubileumseizoen

‘Fenomenaal waren de prestaties van het Nederlands Philharmonisch Orkest in de bak.  […]Als geen ander wist hij de muziek ruimte te geven door het orkest strak te leiden en de onderhuidse spanning in de muziek van Strauss voelbaar te maken. […]Voeg daarbij een keur aan topsolisten zoals Camilla Nylund (Marchallin), Paula Murrihy (Octavian), Peter Rose (baron Ochs) en een perfect zingend koor en je hebt een Rosenkavalier waar De Nationale Opera trots op kan zijn.’

Theaterkrant, Oswin schneeweisz (7 september 2015)

 

Glimlach en brokje in de keel

‘De voorstelling toont hoe een vitale eigentijdse regie dit oer-Weense werk uit 1911 toch geloofwaardig maakt voor een publiek van deze tijd. Hij laat ook zien waarom dit operahuis in de afgelopen halve eeuw tot de wereldtop ging behoren. […] Glashelder presenteert Gloger het

verhaal dat Richard Strauss op tekst van Hugo von Hofmannsthal geniaal vertaalde in muziek […] Het koor leeft zich piekfijn uit en het Nederlands Philharmonisch orkest toonde onder Marc Albrecht […] andermaal de muziek van Strauss in de genen te hebben. En Octavian, alias de Rosenkavalier? Paula Murrihy zong hem als vrouw volkomen geloofwaardig. Goed voor een glimlach en een brokje in de keel.’

Noordhollands Dagblad, Hans Visser (7 september 2015)

 

****

Romige smeltstemmen en scherp orkestspel

‘[…] een uitbundig succesvolle opening van het jubileumseizoen van De Nationale Opera. […] Extreem snel […] en virtuoos schakelend loodste Marc Albrecht het op zijn best spelende Nederlands Philharmonisch Orkest in de eerste akte door Strauss’ letterlijk van seconde op seconde verkleurende partituur. […] waar de muziek adem en fluwelen grandeur nodig heeft, geeft hij die óók: de opeenvolging van het vrouwenterzet en het liefdesduet aan het slot van de opera bijvoorbeeld, bloeiden op in een serene, losgezongen puls die de romig smeltende stemmen van Camilla Nylund (Feldmarschallin), Paula Murrihy (Octavian) en Hanna-Elisabeth Müller (Sophie) alle adem liet om de onze te benemen. […] Een beetje over the top is Glogers aanpak soms wel, maar zijn eigentijdse enscenering van de farce waarmee proleet Ochs in de val wordt gelokt bij voorbeeld, botst nergens met tekst en muziek. En doet - knap! – zo hernieuwd beseffen hoe scherp librettist Hugo von Hoffmansthal de vervallen zeden schetste.’

NRC Handelsblad, Mischa Spel (7 september 2015)

 

Koop nu tickets