David Dawson benoemd tot Associate Artist

De internationaal gerenommeerde choreograaf David Dawson wordt per 1 januari Associate Artist van Het Nationale Ballet. Met zijn benoeming weet het gezelschap naast vaste choreografen Hans van Manen, Krzysztof Pastor en Ted Brandsen opnieuw een belangwekkende choreograaf aan zich te binden. De benoeming is voor de periode 2015 -2020.

Het gezelschap gaat daarmee een intensieve samenwerking aan met Dawson, die internationaal wordt geroemd als een van de belangrijkste vernieuwers van het klassieke ballet. Dawson zal in de aankomende jaren exclusief voor Het Nationale Ballet een aantal nieuwe balletten creëren. Zijn eerste nieuwe creatie voor Het Nationale Ballet maakt hij voor het programma Cool Britannia in juni 2015. Recente werken voor Het Nationale Ballet waren timelapse/(Mnemosyne), day4 en Overture.

Ted Brandsen, directeur van Het Nationale Ballet:
“David wordt wereldwijd gezien als een van de belangrijkste choreografen van zijn generatie. Hij maakte zijn allereerste ballet in 1997 bij Het Nationale Ballet en heeft hier zijn choreografisch talent kunnen ontwikkelen. Zijn talent is nu tot volle bloei zijn gekomen en gezelschappen van over de hele wereld hebben werk van hem op het repertoire genomen. Er is er altijd al een samenwerking tussen ons geweest, maar ik vind het belangrijk om een topchoreograaf als David, die inspireert en innoveert, een huis te bieden en vaster aan ons gezelschap te verbinden.”

David Dawson:
“I am thrilled and honored to be invited to take on the role of Associate Artist with Dutch National Ballet. So much of my artistic career has been connected to this company and this new position feels very much like a homecoming - affirming the special relationship we have built over the years and creating exciting opportunities for the future.”

De internationale pers over recent werk van David Dawson:

day4, Het Nationale Ballet, New York Times, 2012
“The revelation of talent that you always hope for (…) the way he has absorbed Mr. Forsythe’s influence and transformed it into something of his own. The work is dark, both literally and metaphorically, but also exquisitely, wrenchingly, beautiful; a world of its own that draws you ineluctably within.”

Overture, Het Nationale Ballet, Dance Europe 2013
“Dawson is a demanding choreographer and Overture stretches each dancer tot the optimum. The work is crammed with so much wonderful, exciting dance and is a triumph of twenty-first century neo-classical choreography.”

Overture, Het Nationale Ballet, Dancing Times 2013
“By its scope, substance and fully integrated vision, the ballet strikes as one of Dawson’s most hauntingly beautiful and compellingly profound works. In Dawson’s individual reinterpretation of classicism, even the most hard-edged passages retain a sensitivity and emotional resonance. With Dawson’s Overture Dutch National Ballet has a masterpiece.”

The Human Seasons, The Royal Ballet, Dance Europe, 2013
“What raises this work to an altogether different level is Dawson’s unbelievably sensitive use of transition steps, which, in effect, means that whilst the choreography ebbs and flows, there is never a moment when we see exactly how the dancer arrives at a position. There are no clumpy preparations for pirouettes or obvious changes in weight before the dancer is in full flight. This is truly aesthetically stunning composition, at its finest. It is also emotive, though without narrative, being loosely attributed to the John Keats poem of the same title.”

The Human Seasons, The Royal Ballet, London Evening Standard, 2013
“His rapid, relentless movement has urgency, but also finesse, and it’s designed to make the dancers look impressive — lots of high arabesques and quick soutenu spins. They arch their backs and swoop up their arms, wrists broken, like gymnasts victoriously punctuating their routines. Dawson is a choreographer with his eye on the big picture, making use of the vast stage, organizing his dancers into pleasing architecture.”

The Human Seasons, The Royal Ballet, The Spectator, UK, 2013
“Dawson’s dance-making stands out for the inventive appropriation, manipulation and use of both the classical and neoclassical canons. His  choreography is refreshingly innovative without ever being unorthodox just for the sake of it.”

Biografie David Dawson