Home

Pierre Audi

Directeur en regisseur

PIERRE AUDI (regie) werd in 1988 artistiek directeur van De Nederlandse Opera. Met ingang van 1 januari 2013 is hij directeur van De Nationale Opera. In de vijfentwintig jaar dat hij leiding geeft aan De Nationale Opera en voorganger De Nederlandse Opera, is een van zijn verdiensten dat hij Nederland een eigen operatraditie heeft gegeven. Visie en durf is de combinatie die hem respect bracht, in Nederland en ver daarbuiten. Als directeur én als regisseur.

Pierre Audi (1957) groeide op in Beiroet (Libanon) en Parijs (Frankrijk). Op zijn zeventiende verhuisde hij naar Engeland, waar hij geschiedenis studeerde aan de Universiteit van Oxford. Tijdens zijn laatste jaar in Oxford regisseerde hijTimon of Athens van Shakespeare. In 1979 richtte hij in Londen het Almeida Theatre op, dat uitgroeide tot een belangrijke plaats voor hedendaags muziektheater. Audi zou er bijna tien jaar leiding geven en nodigde verschillende vooraanstaande gastregisseurs uit.

Als gezelschapsdirecteur van De Nationale Opera was Audi verantwoordelijk voor de programmering van meer dan 180 nieuwe producties, die gekenmerkt werden door een uitdagende en bijzondere signatuur. Sinds zijn aantreden heeft DNO twintig nieuwe opera’s in première gebracht. Audi vestigde een reputatie die internationale weerklank kreeg door, onder meer, de ‘Monteverdi-cyclus’, de ‘Mozart-cyclus’, en met name met Wagners Der Ring des Nibelungen, een productie die door hem voor het eerst integraal in Nederland te zien was. Het barokrepertoire kreeg speciale aandacht. Bij De Nationale Opera wist hij in de loop der jaren vele vooraanstaande kunstenaars (onder meer Karel Appel, George Baselitz, Anish Kapoor), componisten (Alfred Schnittke, Wolfgang Rihm, Manfred Trojahn, Louis Andriessen, Rob Zuidam, Michel van der Aa), dirigenten (Mstislav Rostropovitsj, Sir Simon Rattle, Ivor Bolton, Marc Albrecht) en regisseurs (onder anderen Klaus Michael Gruber, Willy Decker, Peter Sellars, Simon McBurney) aan zich te binden.

Onder Audi vervult DNO vanaf 2012 in Nederland een leidende en coördinerende rol op het gebied van ontwikkeling van jonge artiesten en professionals in alle disciplines die opera rijk is. Daarvoor werkt DNO samen met kunstvakopleidingen, met name conservatoria en de Dutch National Opera Academy, operagezelschappen de Nationale Reisopera en Opera Zuid, Vocaal LAB en anderen.

Van 2005 tot 2014 was Pierre Audi artistiek directeur van het Holland Festival. Het succes van Pierre Audi bij De Nationale Opera is niet los te zien van zijn nauwe samenwerking met Truze Lodder, die van 1988 tot medio 2012 zakelijk directeur van DNO was. Vanaf oktober 2015 combineert  Pierre Audi zijn werk als directeur van De Nationale Opera met het artistiek leiderschap van Park Avenue Armory, een relatief nieuw cultureel initiatief in het centrum van New York.

Regisseur
De prominente positie die DNO vandaag de dag wereldwijd inneemt is voor een groot deel aan Audi te danken. Als regisseur vierde hij bij De Nationale Opera grote successen met onder meer de ‘Monteverdi-cyclus’ (Il ritorno d’Ulisse in Patria, Il combattimento di Tancredi e Clorinda, L’incoronazione di Poppea, L’Orfeo en Madrigalen) Wagners Ring des Nibelungen en Mozart-opera’s als Mitridate, rè di Ponto, Il ré pastore, Die Zauberflöte en La clemenza di Tito.
Pierre Audi werkte mee aan de wereldpremières van een aantal Nederlandse opera’s: Rosa – a Horse Drama en Writing to Vermeer van Louis Andriessen, Gassir van Theo Loevendie, Noach en HIER⁰  van Guus Janssen en Raaff van Robin de Raaff. Verder regisseerde hij onder andere Les Troyens van Hector Berlioz, La Juive van Fromental Halévy, Saint François d´Assise van Olivier Messiaen, Tea van Tan Dun en Rêves d’un Marco Polo van Claude Vivier.

Pierre Audi is veelvuldig actief als gastregisseur bij alle grote operahuizen en -festivals (Metropolitan Opera (New York, Verenigde Staten), Bayerische Staatsoper München (Duitsland), Théâtre des Champs-Élysées (Parijs), Suntory Hall in Tokio (Japan), de Dresdner Musikfestspiele (Duitsland) en het Drottningholm Slottsteater (Stockholm, Zweden), maar geniet ook bekendheid als toneel- en filmregisseur, onder meer bij Toneelgroep Amsterdam (Timon van Athene, Oidipous en Naar Damascus) en bij Het Zuidelijk Toneel (Maat voor Maat en Bérénice). 

Prijzen:

2009, Johannes Vermeerprijs (Nederland)
2001, Prins Bernhard Cultuurfonds Theaterprijs (Nederland)
2001, Prins Bernhard Cultuurfonds Theaterprijs (Nederland)
2000, Ridder in de Orde van de Nederlandse Leeuw
1996, Prijs van de Kritiek (Nederland), voor zijn Shakespeare-ensceneringen en Monteverdi-opera’s
1992, BMW Muziektheaterprijs voor zijn regie van Param Virs Snatched by the Gods/Broken Strings
1990, Leslie Boosey Award (Verenigd Koninkrijk)
Drottningholm (Zweden), eremedaille
Chevalier de la Légion d’Honneur (Frankrijk), ereteken

Foto: Sarah Wong