home home
home home
Home
Het Nationale Ballet presenteert

Ode aan de meester Hans van Manen

Hans van Manen 85

Tijdsduur 2:05

Pauzes 2

Geen choreograaf heeft zo’n groot stempel op de dans in Nederland gedrukt als Hans van Manen. In dit hommageprogramma Ode aan de meester  ter gelegenheid van zijn vijfentachtigste verjaardag voegt Het Nationale Ballet wederom een parel van meester Hans van Manen aan het repertoire toe.

Hans van Manen mag deze zomer dan 85 zijn geworden, zijn ster is wereldwijd nog immer rijzende. Begin juli werd hij door het Franse Ministerie van Cultuur benoemd tot 'Commandeur des Arts et des Lettres', de afgelopen jaren nam zowel het Marijinski Ballet als het Bolsjoi Ballet werk van hem op het repertoire en ook het Ballet de l’Opéra National de Paris gaat zijn werk uitvoeren. Het Nationale Ballet trakteert u in Ode aan de meester op vier meesterlijke creaties.

Bekijk hier de trailer van Ode aan de Meester
Kijk achter de schermen bij de repetities van Ode aan de Meester.
Hans van Manen is dit jaar 85 jaar gevonden. In het kader daarvan brengen dansers en balletliefhebbers van over de hele wereld een ode aan de grootmeester van de dans.

On the move

Nieuw voor ons gezelschap is On the Move, dat Van Manen in 1992 voor Nederlands Dans Theater maakte. De voor de meesterchoreograaf zo kenmerkende helderheid in vorm en structuur is hier tot op het bot uitgekristalliseerd: elke lijn, blikrichting, overgang en muzikale frase voelt onontkoombaar. On the Move wordt tot en met 3 mei 2018 begeleid door de internationaal vermaarde violiste Liza Ferschtman.

Symphonieën der Nederlanden

Symphonieën der Nederlanden werd in 1987 gecreëerd voor de opening van Amsterdam Culturele Hoofdstad. Van Manen zag bij  Andriessens gelijknamige, opzwepende muziek beelden voor zich van Amerikaanse marching bands en gaf daaraan zijn eigen frisse, soms dwarse, maar steeds aanstekelijke interpretatie.

Sarcasmen

Minstens even iconisch is Sarcasmen, in 1981 gemaakt voor Rachel Beaujean en Clint Farha. Dit ballet voor twee dansers en een pianist gaat over elkaar uitdagen, treiteren zelfs, maar nooit ‘over de top’ – dat zou tenietdoen aan de geraffineerde chic en erotiek van de choreografie.

5 Tango’s

Van alle Van Manen-balletten is 5 Tango’s misschien wel het meest uitgevoerd. In 1977 zette Van Manen met dit werk de ‘tango nuevo’ van Astor Piazzolla in Nederland op de kaart. De choreografie, gezet op vijf contrastrijke composities, is een zinderend duet tussen de onderhuidse passie van de tango en de koele distantie van het ballet. 5 Tango's wordt begeleid door Sexteto Canyengue o.l.v. Carel Kraayenhof tot en met september 2017.

 

Symfonieën der Nederlanden
5 Tango's
On the Move
Sarcasmen

Inleiding

Door: Lin van Ellinckhuijsen

Inleidingen

Drie kwartier voorafgaand aan de voorstelling is er een inleiding. Zo krijgt u meer achtergrondinformatie over de productie die u gaat zien. De inleidingen van Nationale Opera & Ballet zijn in het Nederlands en zijn gratis toegankelijk op vertoon van een geldig plaatsbewijs voor de voorstelling van die dag. De inleidingen worden gegeven in de inleidingenruimte. De toegang tot deze ruimte bevindt zich tussen de even en oneven garderobe.

Hans van Manen

Vaste choreograaf

Hans van Manen heeft het moderne ballet - als een combinatie van academische ballettechniek met moderne dans en bewegingstechnieken - bij een groot publiek populair weten te maken.

Matthew Rowe

muzikaal leider chef-dirigent balletorkest

Matthew Rowe (1969, Londen, Verenigd Koninkrijk) werd in januari 2013 aangesteld als muzikaal leider en chef-dirigent van Het Nationale Ballet. Hiermee is hij de eerste dirigent die deze beide posities tegelijk inneemt.

Muziek

On the Move
Sergej Prokofjev - Concerto for violin and orchestra nr. 1 in D major, opus 19

Symphonieën der Nederlanden
Louis Andriessen - Symphonieën der Nederlanden

Sarcasmen
Sergej Prokofjev - Cinq Sarcasmes, opus 17

5 Tango’s
Astor Piazzolla -Todo Buenos Aires, Mort, Vayamos al diablo, Resurreccion del angel, Buenos Aires hora cero

 

Muzikale begeleiding

Liza Ferschtman - viool
Begeleiding tot en met 3 mei 2018
Liza Ferschtman kreeg op haar vijfde haar eerste vioollessen van Philip Hirschhorn. Inmiddels treedt de Nederlandse violiste op in binnen- en buitenland met toporkesten als het Koninklijk Concertgebouworkest, de London Philharmonic, het Yomiuri Nippon Orchestra en het Boedapest Festival Orkest. Daarnaast is zij een gepassioneerd kamermusicus, en speelt ze met musici als Elisabeth Leonskaja, Jonathan Biss, Alisa Weilerstein, Christian Poltera, Julius Drake, en vele anderen. Ze is sinds 2007 artistiek leider van het Delft Chamber Music Festival, maar treedt ook op op andere festivals in Europa (Risor, West Cork, Kempten Festival, Prussia Cove) en de Verenigde Staten. Met haar gepassioneerde spel en grote podiumuitstraling weet zij het publiek te raken. In 2006 ontving ze de Nederlandse Muziekprijs, de hoogste onderscheiding voor Nederlandse musici.

Sexteto Canyengue o.l.v. Carel Kraayenhof 
Begeleiding tot en met september 2017
Begin jaren tachtig ontdekte Carel Kraayenhof de bandoneon. Hij werd zo gegrepen door enerzijds de diepe melancholie en anderzijds de overweldigende kracht van het bandoneongeluid, dat hij wel bandoneonspeler moest worden – al zou het hem twintig jaar kosten. Lang had hij er echter niet voor nodig om een van de bekendste tangomusici te worden. In 1985 richtte hij met anderen Tango Cuatro op en drie jaar later Sexteto Canyengue, waarmee hij in dit programma 5 Tango’s begeleidt. Kraayenhof werkte diverse malen met Astor Piazzolla, tot de dood van de componist in 1992. In 2002 wist hij prinses Maxima – en daarmee heel Nederland – tijdens haar huwelijk met Willem-Alexander tot tranen toe te roeren met zijn vertolking van Piazzolla’s Adios Nonino.

Het Balletorkest o.l.v. Matthew Rowe
tournee o.l.v. Ermanno Florio
Sinds de oprichting in 1965 is het orkest de trotse begeleidingspartner van Het Nationale Ballet en het Nederlands Dans Theater. De werkwijze is uniek in Nederland. Het Balletorkest, met Matthew Rowe als chef-dirigent, bestaat uit een vaste kern van 45 musici, waar nodig ondersteund door hooggekwalificeerde gastspelers. Dit geeft het orkest een bijzonder karakter: flexibel, dynamisch en van hoge kwaliteit. Het Balletorkest verbindt muziek en dans tot een betoverende ervaring: van klassiek ballet tot moderne dans, van muziekeducatie tot talentontwikkeling. Een optimale synthese tussen muziek en dans, dat is de missie van het orkest. Daarmee bereikt het orkest dansliefhebbers en liefhebbers van balletmuziek, en tevens kinderen en jongeren. De educatieve projecten van het orkest wonnen diverse (internationale) prijzen, zoals de Young Audiences Music Award in 2016 voor Creatures, een samenwerking met dansgezelschap ISH.

Signeersessie

Na afloop van Ode aan de meester op zondag 24 september vindt er een signeersessie plaats met Carel Kraayenhof - muzikaal leider van Sexteto Canyengue

Locatie: naast de winkel op zaalniveau

Let op: alleen voor bezoekers van de voorstelling op die dag.

    ma 18 sep Theaterkrant over Ode aan de meester *****

    ‘Van Manen noemde zijn balletten eens ‘meekijken met de muziek’, en dat is nog steeds het geval. In On The Move jaagt het Eerste Vioolconcert van Prokofjev, schitterend uitgevoerd door Liza Ferschtman, de explosieve en tegelijk strak en precies gehouden bewegingen van de dansers aan. Kijken en luisteren, luisteren en kijken vullen elkaar aan: de dans maakt diepere lagen van de muziek zichtbaar, dat wat je nooit eerder hoorde maar opeens ‘ziet’.’

    ma 18 sep Volkskrant over Ode aan de meester ****

    ‘Een greep uit 40 jaar Hans van Manen laat zien dat zijn choreografieën nog niets van hun sexy, stoere uitstraling hebben verloren.’