home home
home home
Home
Het Nationale Ballet presenteert

Ode aan de meester Hans van Manen

Koop kaarten Of bel:
+3120 625 5455

Hans van Manen 85

Tijdsduur 2:05

Pauzes 2

Geen choreograaf heeft zo’n groot stempel op de dans in Nederland gedrukt als Hans van Manen. In dit hommageprogramma Ode aan de  meester  ter gelegenheid van zijn vijfentachtigste verjaardag voegt Het Nationale Ballet wederom een parel van meester Hans van Manen aan het repertoire toe.

In het kort

Hans van Manen mag deze zomer dan 85 worden, zijn ster is wereldwijd nog immer rijzende. De afgelopen jaren nam zowel het Marijinski Ballet als het Bolsjoi Ballet werk van hem op het repertoire en ook het Ballet de l’Opéra National de Paris gaat zijn werk uitvoeren. Het Nationale Ballet is er dan ook trots op Van Manen als vaste choreograaf in zijn gelederen te hebben en trakteert u in Ode aan de meester op vier meesterlijke creaties.

  • 5 Tango's
  • Symfonieën
  • Sarcasmen
  • Hans van Manen

    Vaste choreograaf

    Hans van Manen heeft het moderne ballet - als een combinatie van academische ballettechniek met moderne dans en bewegingstechnieken - bij een groot publiek populair weten te maken.

    On the move

    Nieuw voor ons gezelschap is On the Move, dat Van Manen in 1992 voor Nederlands Dans Theater maakte. De voor de meesterchoreograaf zo kenmerkende helderheid in vorm en structuur is hier tot op het bot uitgekristalliseerd: elke lijn, blikrichting, overgang en muzikale frase voelt onontkoombaar.

    5 Tango's

    Van alle Van Manen-balletten is 5 Tango’s misschien wel het meest uitgevoerd. In 1977 zette Van Manen met dit werk de ‘tango nuevo’ van Astor Piazzolla in Nederland op de kaart. De choreografie, gezet op vijf contrastrijke composities, is een zinderend duet tussen de onderhuidse passie van de tango en de koele distantie van het ballet.

    Sarcasmen

    Minstens even iconisch is Sarcasmen, in 1981 gemaakt voor Rachel Beaujean en Clint Farha. Dit ballet voor twee dansers en een pianist gaat over elkaar uitdagen, treiteren zelfs, maar nooit ‘over de top’ – dat zou tenietdoen aan de geraffineerde chic en erotiek van de choreografie.

    Symphonieën der Nederlanden

    Ode aan de meester sluit af met Symphonieën der Nederlanden, in 1987 gecreëerd voor de opening van Andriessens gelijknamige, opzwepende muziek beelden voor zich van Amerikaanse marching bands en gaf daaraan zijn eigen frisse, soms dwarse, maar steeds aanstekelijke interpretatie.

    Muziek

    5 Tango’s

    • Astor Piazzolla -Todo Buenos Aires, Mort, Vayamos al diablo, Resurreccion del angel, Buenos Aires hora cero

     

    Symphonieën der Nederlanden

    • Louis Andriessen - Symphonieën der Nederlanden

     

    Sarcasmen

    • Sergej Prokofjev - Cinq Sarcasmes, opus 17

     

    On the Move

    • Sergej Prokofjev - Concerto for violin and orchestra nr. 1 in D major, opus 19

     

    Muzikale begeleiding Ode aan de meester

    Het Balletorkest o.l.v. Matthew Rowe

    Sexteto Canyengue o.l.v. Carel Kraayenhof
    (5 Tango's)

    Liza Ferschtman
    (viool, On the Move)

     

    Carel Kraayenhof en zijn Sexteto Canyengue
    Begin jaren tachtig ontdekte Carel Kraayenhof de bandoneon. Hij werd zo gegrepen door enerzijds de diepe melancholie en anderzijds de overweldigende kracht van het bandoneongeluid, dat hij wel bandoneonspeler moest worden – al zou het hem twintig jaar kosten. Lang had hij er echter niet voor nodig om een van de bekendste tangomusici te worden. In 1985 richtte hij met anderen Tango Cuatro op en drie jaar later Sexteto Canyengue, waarmee hij in dit programma 5 Tango’s begeleidt. Kraayenhof werkte diverse malen met Astor Piazzolla, tot de dood van de componist in 1992. In 2002 wist hij prinses Maxima – en daarmee heel Nederland – tijdens haar huwelijk met Willem-Alexander tot tranen toe te roeren met zijn vertolking van Piazzolla’s Adios Nonino.

    Het Balletorkest
    Sinds de oprichting in 1965 is het orkest de trotse begeleidingspartner van Het Nationale Ballet en het Nederlands Dans Theater. De werkwijze is uniek in Nederland. Het Balletorkest, met Matthew Rowe als chef-dirigent, bestaat uit een vaste kern van 45 musici, waar nodig ondersteund door hooggekwalificeerde gastspelers. Dit geeft het orkest een bijzonder karakter: flexibel, dynamisch en van hoge kwaliteit. Het Balletorkest verbindt muziek en dans tot een betoverende ervaring: van klassiek ballet tot moderne dans, van muziekeducatie tot talentontwikkeling. Een optimale synthese tussen muziek en dans, dat is de missie van het orkest. Daarmee bereikt het orkest dansliefhebbers en liefhebbers van balletmuziek, en tevens kinderen en jongeren. De educatieve projecten van het orkest wonnen diverse (internationale) prijzen, zoals de Young Audiences Music Award in 2016 voor Creatures, een samenwerking met dansgezelschap ISH.

    Matthew Rowe
    Matthew Rowe werd in januari 2013 aangesteld als muzikaal leider van Het Nationale Ballet en chef-dirigent van Het Balletorkest. Hiermee is hij de eerste dirigent die beide posities tegelijk inneemt. Opmerkelijke producties bij de Nationale Opera & Ballet waren bijvoorbeeld Christopher Wheeldons Cinderella, de Europese première van Alexei Ratmansky’s Firebird, de wereldpremiere van Shen Wei’s Sacre du Printemps en vele choreografieën van Hans van Manen. Daarnaast is Rowe regelmatig gastdirigent bij andere grote dansgezelschappen, waaronder The Royal Ballet, Birmingham Royal Ballet, Stuttgarter Ballett en het Pools Nationaal Ballet in Warschau. Rowe is een graag geziene gast bij de BBC-orkesten. Ook is hij live commentator bij de BBC Proms Concerten, maakte hij een dirigeercursus voor de interactieve iWonder Guide van de BBC en werkte hij mee aan de BBC-serie Maestro. Hij staat bekend om zijn veelzijdigheid met een breed repertoire op het gebied van opera, ballet, eigentijdse muziek en begeleiding van stomme films zoals Charlie Chaplins City Lights en Sergej Eisensteins Pantserkruiser Potemkin. Recente projecten waren o.a. een Frank Zappa retrospectief met het Doelen Ensemble, de viering van de 100ste verjaardag van John Cage in San Diego en een uitvoering van Bernsteins West Side Story ter gelegenheid van de viering van het 125-jarig bestaan van het Concertgebouw.

    Inleidingen

    Drie kwartier voorafgaand aan de voorstelling is er een inleiding. Zo krijgt u meer achtergrondinformatie over de productie die u gaat zien. De inleidingen van Nationale Opera & Ballet zijn in het Nederlands en zijn gratis toegankelijk op vertoon van een geldig plaatsbewijs voor de voorstelling van die dag. De inleidingen worden gegeven in de inleidingenruimte. De toegang tot deze ruimte bevindt zich tussen de even en oneven garderobe. 

      ma 13 feb Trouw about On the Move

      ‘Van Manen pays tribute to dance in this ballet (..) And once again, it is a breathtaking experience’.

      ma 13 feb Noordhollands Dagblad

      ‘Passion flies from the stage in Hans van Manen’s 5 Tangos’

      ma 13 feb de Volkskrant about Sarcasm

      ‘A penetrating specimen of dance expression and of partners who provoke, torment and sneer at one another, yet apparently can’t do without each other’.