home home
home home
Home
De Nationale Opera presenteert

Eine florentinische Tragödie / Gianni Schicchi Alexander von Zemlinsky (1871-1942) / Giacomo Puccini (1858-1924)

De macht van het geld

Tijdsduur 2:30

Pauzes 1

Van Alexander Zemlinsky, Giacomo Puccini

Taal Duits / Italiaans

Boventitels Nederlands en Engels

Eine florentinische Tragödie en Gianni Schicchi: een psychothriller tegenover een komedie. Wat de totaal verschillende korte opera’s verbindt, is de stad Florence en het thema ‘rijkdom versus liefde’. Hoe eerlijk zijn onze relaties wanneer er geld in het spel is? Beide opera's laten zien hoe de verhoudingen tussen mensen kunnen worden verstoord, totaal veranderd of in elk geval grondig beïnvloed door de economie.  

Kijk mee achter de schermen

Door de tegenstelling tussen de composities ontstaat muzikaal gezien een interessante combinatie.

Eine florentinische Tragödie

Eine florentinische Tragödie, van Alexander von Zemlinsky, naar het verhaal van Oscar Wilde, vormt ten opzichte van Gianni Schicchi een donker tegengeluid vol spanning. Hierin ziet een stoffenkoopman alles als handel, zelfs zijn vrouw die hij op heterdaad betrapt met een Florentijnse prins. 'Met zijn ziel staat hij altijd op de markt en zijn hart klopt enkel en alleen voor het prijskaartje',  vormt hier een sleuteltekst.  In Eine florentinische Tragödie keert Nikolai Schukoff (na titelrol Lohengrin) terug als Guido Bardi, naast DNO debutanten John Lundgren en Ausrine Stundyte als Simone en Bianca.

Gianni Schicchi

Van Puccini’s ‘trittico’ (drieluik) is het komische Gianni Schicchi het populairst, mede dankzij de geliefde sopraanaria ‘O mio babbino caro’.  In Gianni Schicchi zingt Massimo Cavalletti (Marcello La bohème, Ford Falstaff) het gewiekste titelpersonage en Mariangela Sicilia (Benvenuto Cellini) zijn dochter Lauretta.

Decor: Raimund Voigt
Decor: Raimund Voigt
Decor: Raimund Voigt

Over deze productie

Regisseur Jan Philipp Gloger, die het vorige seizoen opende met Der Rosenkavalier, pakt de twee opera’s op verschillende wijze aan. Dat komt onder meer tot uiting in de decors van Raimund Voigt. Aan het slot blijkt echter dat de twee werelden van Eine florentinische Tragödie en Gianni Schicchi meer overeenkomsten hebben dan verschillen: materiële zaken zijn altijd en overal een belangrijke drijfveer.

In zijn eerste productie van dit seizoen keert chef-dirigent Marc Albrecht met het Nederlands Philharmonisch Orkest terug naar het repertoire uit de eerste decennia van de twintigste eeuw, waarvoor hij een grote liefde koestert en waarin hij specialist is. Voorbeelden daarvan bij De Nationale Opera zijn Die Frau ohne Schatten, Elektra, Der Schatzgräber, Gurre-Lieder, Der Rosenkavalier en Wozzeck.

Inleidingen

Drie kwartier voorafgaand aan de voorstelling is er een inleiding. Zo krijgt u meer achtergrondinformatie over de productie die u gaat zien. De inleidingen van Nationale Opera & Ballet zijn in het Nederlands en zijn gratis toegankelijk op vertoon van een geldig plaatsbewijs voor de voorstelling van die dag. De inleidingen worden gegeven in de inleidingenruimte. De toegang tot deze ruimte bevindt zich tussen de even en oneven garderobe.

 

Foyeravond

Stap in de wereld van de makers van Eine florentinische Tragödie/Gianni Schicchi tijdens de foyeravond op maandag 23 november.

Jan Philipp Gloger

REGISSEUR

De Duitse regisseur JAN PHILIPP GLOGER (regie) studeerde toegepaste theaterwetenschappen aan de Universiteit van Giessen en regie aan de Hogeschool voor de Kunsten in Zürich.

Marc Albrecht

chef-dirigent

Marc Albrecht, chef-dirigent van De Nationale Opera en het Nederlands Philharmonisch Orkest|Nederlands Kamerorkest, staat bekend om zijn interpretaties van werken van Wagner en Richard Strauss en van hedendaagse muziek.

Muziek

Het Nederlands Philharmonisch Orkest is, samen met het Nederlands Kamerorkest, sinds 1985 vaste orkestpartner van De Nationale Opera en wordt internationaal gerekend tot de beste operaorkesten. Ieder seizoen speelt het orkest het merendeel van de operaproducties in Nationale Opera & Ballet. Het Nederlands Philharmonisch Orkest verzorgt in Het Concertgebouw een veelzijdige concertprogrammering en speelt daarnaast in andere Nederlandse concertzalen en op buitenlandse podia en festivals. Marc Albrecht is chef-dirigent van zowel het Nederlands Philharmonisch Orkest | Nederlands Kamerorkest als De Nationale Opera. In de afgelopen seizoenen boekte het Nederlands Philharmonisch Orkest bij De Nationale Opera door publiek en (internationale) pers bejubelde successen met onder meer de opera’s Gurre-Lieder, Lohengrin, Der Rosenkavalier, Il Trovatore en Hänsel und Gretel. Voor de opname van de DNO-productie Der Schatzgräber ontving het Nederlands Philharmonisch Orkest onder leiding van Marc Albrecht in december 2014 een Edison. Het Nederlands Philharmonisch Orkest brengt klassieke muziek ook bij mensen voor wie een bezoek aan een concertzaal niet vanzelfsprekend is. Musici trekken eropuit naar klaslokalen om kinderen te laten ervaren hoe leuk het is om een instrument te bespelen en naar klassieke muziek te luisteren. De musici delen hun liefde en passie voor muziek met jong en oud ook buiten de klassieke concertzalen zoals op festivals, scholen en in ziekenhuizen. Klassieke muziek wordt zo bereikbaar voor iedereen.

Team, Cast en Koor

Muzikale leiding
Marc Albrecht
Regie
Jan Philipp Gloger
Decor
Raimund Voigt
Kostuums
Karin Jud
Licht
Bernd Purkrabek
Dramaturgie
Klaus Bertisch
Orkest
Nederlands Philharmonisch Orkest
EINE FLORENTINISCHE TRAGÖDIE
Guido Bardi
Nikolai Schukoff
Simone
John Lundgren
Bianca
Ausrine Stundyte
GIANNI SCHICCHI
Gianni Schicchi
Massimo Cavalletti
Lauretta
Mariangela Sicilia
Zita
Enkelejda Shkosa
Rinuccio
Alessandro Scotto di Luzio
Gherardo
Saverio Fiore
Nella
Adriana Ferfecka
Betto di Signa
Umberto Chiummo
Simone
Carlo Cigni
Marco
Mikheil Kiria
La Ciesca
Ana Ibarra
Maestro Spinelloccio
Matteo Peirone
Ser Amantio di Nicolao
Tomeu Bibiloni
Pinellino
Peter Arink
Guccio
Alexander de Jong - in het kader van DNO talent

    ma 06 feb de Volkskrant, 2015

    ‘De jonge Duitse regisseur Jan Philipp Gloger heeft oog en oor voor de talloze fijnzinnigheden in Strauss Rosenkavalier. (…) Dat alles had nooit zo overrompelend kunnen zijn als het niet continu werd geschraagd door het Nederlands Philharmonisch Orkest en dirigent Marc Albrecht, een koningskoppel.’