In het kort

Centraal in Hollandse Meesters staat het indrukwekkende Requiem van Van Schayk. Van Manens iconische ode aan de vertraging, Adagio Hammerklavier, en de vier uitzonderlijk bezielde duetten van Van Dantzigs Vier letzte Lieder maken dit hommageprogramma tot een onvergetelijke avond.

Drie koppels dansen langs werken van de Hollandse Meesters in het Rijksmuseum, om te eindigen bij een wel heel bijzonder schilderij: De Nachtwacht.
Bekijk de trailer van Hollandse Meesters: een programma met werken van Rudi van Dantzig, Hans van Manen en Toer van Schayk.
Vier letzte Lieder - Rudi van Dantzig
Episodes van Fragmenten - Toer van Schayk
Adagio Hammerklavier - Hans van Manen
Kijk naar een toneelrepetitie van Toer van Schayks 'Requiem' (2016).
Vier letzte Lieder - Rudi van Dantzig
Adagio Hammerklavier - Hans van Manen
Requiem - Toer van Schayk

Toer van Schayk

Choreograaf, beeldend kunstenaar, decorontwerper, kostuumontwerper

Toer van Schayk (1936, Amsterdam) wordt ook wel ‘de laatste renaissancist’ genoemd. Hij is een multigetalenteerd kunstenaar: choreografeert, schildert, beeldhouwt, ontwerpt decors en kostuums. In alles wat hij doet laat hij een vakmanschap, precisie en oog voor detail zien welke haast niet meer van deze tijd zijn. Al ruim vijftig jaar is hij werkzaam voor Het Nationale Ballet.

Rudi van Dantzig

Choreograaf

Weinigen hebben zozeer hun stempel op Het Nationale Ballet en de Nederlandse dans gedrukt als Rudi van Dantzig (Amsterdam, 1933-2012). Van Dantzig, choreograaf en schrijver, was twintig jaar lang artistiek leider van Het Nationale Ballet.

Hans van Manen

Vaste choreograaf

Hans van Manen heeft het moderne ballet - als een combinatie van academische ballettechniek met moderne dans en bewegingstechnieken - bij een groot publiek populair weten te maken.

Episodes van Fragmenten

Van Schayks nieuwe creatie, Episodes van Fragmenten, is een pas de deux die in wezen een pas de quatre is. De twee dansers en twee musici zijn volgens de choreograaf namelijk even belangrijk. Op Eugène Ysaÿe’s grillige compositie Extase schetst Van Schayk een relatie tussen een danseres en een danser, die episodisch van karakter en stemmingswisselingen is. Op enkele momenten wordt de dans onderbroken; de aandacht richt zich dan op de musici en de muziek, volgens Van Schayk van alle kunsten de grootste.

Vier letzte Lieder

Voor Van Dantzigs Vier letzte Lieder, ontwierp Van Schayk de stemmige kostuums en schilderde hij het prachtige decordoek. Van Dantzig liet zich voor zijn choreografie inspireren door de gelijknamige compositie van Richard Strauss. In vier uitzonderlijk bezielde duetten geeft hij op weemoedige wijze uiting aan het thema van de aanvaarding van de dood. Sinds de première in 1977 is de choreografie over de hele wereld regelmatig uitgevoerd.

Adagio Hammerklavier

Hans van Manens Adagio Hammerklavier uit 1973 is een van de topstukken uit de begintijd van de drie ‘Van’s’. De choreografie geldt tegenwoordig als een van de klassiekers van de twintigste-eeuwse danskunst en werd in 2014 nog door het gezaghebbende Russische Marijinski Ballet op het repertoire genomen. Zelf noemt Van Manen de wonderschone choreografie een ‘ode aan de vertraging’. Geïnspireerd door een adagio uit een pianosonate van Beethoven onderzoekt hij hóe langzaam een beweging kan zijn.

Requiem

Centraal in het eerbetoon Hollandse Meesters staat Toer van Schayks monumentale Requiem (1990), op Mozarts gelijknamige muziek. Het Nationale Ballet brengt dit indrukwekkende ballet, dat alleen in 1993 in reprise is gegaan, opnieuw uit. In de choreografie stelt Van Schayk een ook nu nog zeer actueel thema aan de orde: de menselijke schuld aan de vernietiging van de natuur. Hij doet dat grotendeels op abstracte wijze, in lyrische, aangrijpende duetten en in imposante groepsstukken met prachtig verspringende structuren. Mozarts magistrale muziek – waar maar weinig choreografen zich aan durven wagen – krijgt daardoor een extra dimensie.

Voor Hollandse Meesters werd dankbaar gebruik gemaakt van foto's afkomstig uit het foto-archief van het Wereld Natuur Fonds (WNF). Deze werden bewerkt door Altin Kaftira. 

Bezettingslijst

Bekijk hier wie wanneer danst. Let op! Alles is onder voorbehoud:

Bezettingslijst

Dansers

Muziek

Episodes van Fragmenten
Eugène-Auguste Ysaÿe - Extase

Vier letzte Lieder
Richard Strauss – Vier letzte Lieder

Adagio Hammerklavier
Ludwig van Beethoven – Derde deel (adagio) uit de Pianosonate nr 29 B-dur, opus 106

Requiem
Wolfgang Amadeus Mozart – Requiem

Muzikale begeleiding Hollandse Meesters
Het Balletorkest o.l.v. Matthew Rowe
M.m.v. Toonkunstkoor Amsterdam o.l.v. Boudewijn Jansen
Solisten Requiem: Machteld Baumans, Helena Rasker, Marcel Reijans, Frans Fiselier
Sopraan Vier letzte Lieder: Barbara Haveman
Musici Episodes van Fragmenten: Jeroen van der Wel (viool) en Michael Mouratsch (piano)
Adagio Hammerklavier: Olga Khoziainova (piano)
 

Het Balletorkest
Het Balletorkest is de vaste begeleidingspartner van Het Nationale Ballet. Het orkest verbindt muziek en dans tot een betoverende ervaring: van klassiek ballet tot moderne dans, van muziek educatie tot talentontwikkeling. Het Balletorkest is trots op de hechte relatie met Het Nationale Ballet en het Nederlands Dans Theater. De werkwijze is uniek in Nederland. Het Balletorkest, met Matthew Rowe als chefdirigent, bestaat uit een vaste kern van 45 musici, waar nodig ondersteund door hooggekwalificeerde gastspelers. Dat maakt het orkest ongekend flexibel, dynamisch en van hoge kwaliteit. Het Balletorkest is een orkest met een eigen karakter, gedreven om steeds weer haar missie te realiseren: om mensen te raken met muziek.

Inleidingen

Drie kwartier voorafgaand aan de voorstelling is er een inleiding in de foyer. Zo krijgt u meer achtergrondinformatie over de productie die u gaat zien. De inleidingen van Nationale Opera & Ballet zijn in het Nederlands en zijn gratis toegankelijk op vertoon van een geldig plaatsbewijs voor de voorstelling van die dag.

De videobeelden uit Requiem zijn beschikbaar gesteld door het Wereld Natuur Fonds en bewerkt door Altin Kaftira