In het kort

In 2013 startte Het Nationale Ballet met een nieuwe serie programma’s waarin het oeuvre wordt belicht van George Balanchine. Voor het eerst is er nu ook een tournee-editie van Best of Balanchine. De balletten van Balanchine waren zó inventief, vernieuwend en tijdloos, dat ze vergeleken worden met de schilderijen van Picasso en de muziek van Stravinsky.

Sonia Gaskell, eerste artistiek leider van Het Nationale Ballet, onderkende al in de jaren vijftig het grote belang van het werk van de Russisch-Amerikaanse choreograaf. Daardoor kon Het Nationale Ballet zich ontwikkelen tot de belangrijkste Europese schatbewaarder van zijn balletten.

Wat waren de reacties uit het publiek?
Bekijk de trailer
Apollon Musagete (Foto: Altin Kaftira)

George Balanchine

Choreograaf

George Balanchine (1904-1983, Sint-Petersburg, Rusland) heeft zijn stempel op de ontwikkeling van de theaterdans gedrukt. Balanchine is de grootmeester van het verhaalloze muziekballet.

Theme and Variations

Best of Balanchine begint met Theme and Variations, een ode aan Balanchines Russische achtergrond, waarin de verfijning en grandeur van het negentiende-eeuwse tsaristische ballet én de muziek van Tsjaikovski centraal staan. Op het vierde deel van diens Orkestsuite nr. 3 paart Balanchine ingenieuze ensembledansen aan elegante, bijna koninklijke solistenvariaties. De choreografie mondt uit in een grande finale, waarbij vooral de overdaad aan sprankelend spitzenwerk bedwelmend is.

Apollon musagète en Violin Concerto

Met Stravinsky had Balanchine al van jongs af aan een nauwe band. Balanchine was een muziekchoreograaf ‘pur sang’. Zijn belangrijkste doel was het ‘zichtbaar maken van de muziek’: ‘See the music, hear the dance’. Vaak gebruikte hij daarbij muziek van Stravinsky, wat resulteerde in briljante creaties als Apollon musagète en Violin Concerto. Het eerste, over de god Apollo en zijn muzen, is een vroeg werk, in 1928 gemaakt voor Diaghilevs legendarische Ballet Russes. Het tweede creëerde Balanchine in 1972 voor een festival ter nagedachtenis van de componist. Slechts drie weken deed hij daarover – want er stonden nog veel meer premières op stapel – maar zelden vormden muziek en choreografie zó’n eenheid.

Viool: Isabelle van Keulen

Muziek

Theme and Variations

Pjotr Iljitsj Tsjaikovski, Suite Nr. 3 voor orkest, op. 55: deel 4 Tema con variazoni

Apollon musagète

Igor Stravinsky, Apollon musagète, versie 1947

Tarantella

Louis Moreau Gottschalk, Grande Tarantelle voor piano en orkest

Violin Concerto

Igor Stravinsky, Concert voor viool en orkest in D

Viool: Isabelle van Keulen

Muzikale begeleiding
Het Balletorkest o.l.v. Andrea Quinn

 

Inleidingen

Niet alle theaters bieden een inleiding aan; controleer bij het theater waar u de voorstelling gaat bezoeken.