Het Nationale Ballet presenteert

New Moves 2015

Deze productie was te zien in juli 2015

Maak kennis met choreografen van de toekomst

Nieuwe creaties zijn het ‘levensbloed’ van elk dansgezelschap. Het ontdekken en stimuleren van jong choreografisch talent – zoals dat in New Moves gebeurt – is dan ook een belangrijke missie van Het Nationale Ballet.

In het kort

Bij New Moves krijgen dansers van Het Nationale Ballet de mogelijkheid hun talenten als choreograaf te onderzoeken en ontplooien. Ze produceren eigen werk - met alles wat daarbij komt kijken, zoals bijvoorbeeld licht- en kostuumontwerp - en tonen het eindresultaat aan het publiek in de grote operastudio van Nationale Opera & Ballet.

Afterparty

Op vrijdag 3 juli is er na de voorstelling UNSTAGED - een afterparty op het achtertoneel van Nationale Opera & Ballet. Een bijzonder eindfeest waarbij dansers en choreografen aanwezig zijn. Naast dj-optredens vinden korte dansoptredens plaats.

Line-up:

- Vic Crezée
- Kimchi Radio
- Boobytrap crew

De opbrengsten uit de verkoop van tickets voor New Moves gaan naar talentontwikkeling van Het Nationale Ballet, om jonge dansers te blijven aanmoedigen hun talent te ontplooien. Voor deze dag zijn geen losse voorstellingstickets te koop, maar uitsluitend tickets voor de voorstelling met inleiding en afterparty, of losse tickets voor alleen de afterparty (à € 15). Koop hier tickets voor de afterparty:

UNSTAGED - the afterparty

Ontdekkingsreis
Het Nationale Ballet heeft met New Moves een naam hoog te houden. Sinds eind jaren zeventig is er, met tussenpozen, jaarlijks een workshopprogramma geweest. In het verleden heeft dat onder meer geleid tot de ontdekking van Jan Linkens, David Dawson, Krzysztof Pastor en Ted Brandsen als talentvolle dansmakers. Investeren in nieuw talent is voor directeur ballet Ted Brandsen van groot belang: hij startte in het voorjaar van 2013 een samenwerking met de Nationale Balletacademie (Hogeschool voor de Kunsten, Amsterdam), richtte de Junior Company op, en bij zijn aantreden als directeur in 2003 blies hij New Moves nieuw leven in. Het workshopprogramma New Moves biedt ambitieuze dansers van het gezelschap de gelegenheid tot het verrichten van artistiek onderzoek, buiten de felle spotlights van een normale avondvullende grotezaalvoorstelling. Zo kunnen ze nagaan of het werk van bijvoorbeeld choreograaf of producent mogelijkheden biedt voor hun verdere carrière.

Uitgelezen kans
Ook dit jaar zullen nieuwe talenten tot bloei komen die nieuwe creaties tot stand brengen. De choreografen kiezen daarbij zelf hun dansers. Voor hen biedt New Moves vaak een uitgelezen kans om ervaring op te doen als solist en/of andere kanten en talenten van zichzelf te ontdekken en te laten zien.

 

 

CHOREOGRAFEN NEW MOVES 2015

De laatste jaren zijn veel dansers van Het Nationale Ballet het pad van choreograaf ingeslagen. Met name Juanjo Arqués, Daniela Cardim, Ernst Meisner, Peter Leung en Remi Wörtmeyer hebben naam gemaakt met spannende, virtuoze, geestige en ontroerende creaties. De twaalf Nationale Ballet-dansers die voor deze editie van New Moves een choreografie maken zijn:

Maria Chugai (Donetsk, toenmalige Sovjetunie) deed de dansopleiding aan de Vaganova Academie in St.-Petersburg. Van 2006 tot 2009 was ze coryfee bij het Mariinsky Ballet en in 2009 sloot ze zich aan bij Het Nationale Ballet. Haar choreografie voor New Moves wordt haar eerste choreografie.

Daniel Cooke maakt al vanaf de oprichting van de Junior Company van Het Nationale Ballet in 2013 deel uit van dit gezelschap. In 2014 danste hij de rol van Cain in Tony Kushners Homebody, opgevoerd door ODD Continent en Monic Hendrickx. Hij maakte zijn eerste choreografie voor de ‘Lightness Weeks’ van de Mediamatic Fabriek in 2014.

Chanquito van Hoeve (Amsterdam) deed de Nationale Balletacademie. Als danser was hij al twee keer eerder in New Moves te zien. Dit is zijn eerste choreografie.

Tycho Hupperets (Maastricht) volgde zijn dansopleiding in Maastricht en de Ballett-Akademie in München, om vervolgens als danser aan te treden bij Het Nationale Ballet. Hierna deed hij de Koninklijke Academie voor Beeldende Kunsten in Den Haag. Hij is nog regelmatig als danser bij Het Nationale Ballet te gast en werkt daarnaast als kunstenaar, acteur en dansdocent.

Peter Leung (Londen) deed de dansopleiding van The Royal Ballet School en danste bij het Bayerische Staatsballett München en Le Ballet de l’Opéra de Lyon. Als choreograaf maakte hij werk voor Het Nationale Ballet en het Origen Festival Cultural. Hij is medeoprichter van het interdisciplinaire kunstcollectief House of Makers (samen met o.a. Matthew Pawlicki-Sinclair) en geeft dansles en workshops.

Matthew Pawlicki-Sinclair (Tucson, Verenigde Staten) deed de North Carolina School of Arts en danste bij het Kansas City Ballet voor hij aantrad bij Het Nationale Ballet. Naast het dansen werkt hij als model en choreograaf. Hij is medeoprichter van interdisciplinair kunstcollectief House of Makers (samen met o.a. Peter Leung). Dit is de vierde keer dat hij een choreografie maakt voor New Moves.   

Miles Pertl, geboren in Salt Lake City en opgegroeid in Seattle (Verenigde Staten), zit sinds 2012 bij Het Nationale Ballet. Eerder danste hij bij het Stuttgarter Ballett. Als balletdanser is hij opgeleid aan de Pacific Northwest Ballet School in Seattle, het International Ballet Theatre School in Kirkland en de John Cranko Schule in Stuttgart. Miles deed ook mee in 2014.

Bruno da Rocha Pereira (Rio de Janeiro) doorliep de Staatsdansschool Maria Olenewa in Rio de Janeiro en danste in diezelfde stad bij het Ballet van het Stadstheater. Hij zit sinds 2006 bij Het Nationale Ballet. Dit is zijn tweede choreografie voor New Moves. Bruno is verder te zien geweest in de serie Bloed, zweet en blaren.  

Milena Sidorova (Kiev, Oekraïne) is sinds 2005 verbonden aan Het Nationale Ballet. Ze volgde haar opleiding aan de Balletschool in Kiev en de Royal Ballet School in Londen. Ze begon op haar twintigste al met choreograferen en won als danseres en choreograaf diverse prijzen en beurzen. Ook in 2014 maakte ze een choreografie ter gelegenheid van New Moves.

Bastiaan Stoop (Amsterdam) deed zijn balletopleiding aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag en aan de Nationale Balletacademie in Amsterdam. Hij danste enige tijd bij het Bayerisches Staatsballett in München en is sinds 2007 aan Het Nationale Ballet verbonden, waar hij al twee keer eerder een choreografie voor New Moves creëerde.

Wolfgang Tietze (Starnberg, Duitsland) maakt voor de tweede keer een choreografie voor New Moves; dit jaar maakt hij voor het eerst een solo. Hiervoor deed Wolfgang de balletopleiding aan de Heinz-Boselstichting in München en danste hij bij het Staatsballett Berlin. In 2003 won hij de Beierse Culturele Prijs voor excellentie in een uitvoerende kunst. 

Nadia Yanowsky (Madrid) komt uit een echte dansfamilie: ze werd samen met haar broer en zus opgeleid op het Danscentrum van Las Palmas op Gran Canaria, door haar ouders, de directeuren van deze opleiding. Ze danste bij het English National Ballet en het Staatsballett Berlin en maakte haar choreografiedebuut tijdens “Shut up and Dance” in Berlijn. Dit is haar tweede choreografie.    

Inleidingen

Op vrijdag 3 juli is er voorafgaand een Q&A met de dansers en choreografen. De Q&A begint 45 minuten voor aanvang van de voorstelling en vinden plaats in de foyer. De Q&A is in het Engels en is gratis toegankelijk op vertoon van een geldig plaatsbewijs voor de voorstelling van die dag.

Op vrijdag 3 juli is er na de voorstelling een afterparty op het achtertoneel van Nationale Opera & Ballet. Een bijzonder eindfeest waarbij dansers en choreografen aanwezig zijn. Naast dj-optredens vinden korte dansoptredens plaats. Er zijn voor 15 euro losse tickets te koop voor alleen het eindfeest.