Op weg naar het vijftigjarig jubileum

In de aanloop naar het vijftigjarig jubileum aan het eind van 2015 presenteert De Nationale Opera (voorheen De Nederlandse Opera) met trots het eerste seizoen samen met Het Nationale Ballet.

Dat houdt geen koerswijziging in van het artistieke beleid. In seizoen 2014-2015 gaat De Nationale Opera door met haar succesvolle mix: het op een nieuwe manier benaderen van operaklassiekers, het herontdekken van zelden gespeeld repertoire, het openen van nieuwe perspectieven op 20e-eeuwse meesterwerken en het opnieuw uitvoeren van werk van Monteverdi en Händel. Operagezelschappen in de hele wereld ontlenen hun identiteit aan een stad en een gebouw. De verbondenheid van De Nationale Opera aan de stad Amsterdam en aan haar ‘huis’ aan de Amstel is een essentieel onderdeel van het Nederlands cultureel erfgoed. Het theater is een baken in de stad, een ontmoetingsplaats voor creatieve producerende teams, die ons verrassen en uitdagen.

Het seizoen begint met de allereerste scenische productie van Schönbergs Gurre-Lieder. Dit werk roept de wereld van Wagner en Mahler op en wijst vooruit naar die van Alban Berg; zijn opera Lulu presenteren wij aan het eind van het seizoen in de complete versie in drie akten. Met twee feestelijke en satirische komedies hopen wij ons overwegend dramatische repertoire wat te verluchtigen: Chabriers L’étoile en Rossini’s Il viaggio a Reims. Voor het allerjongste publiek presenteren wij Reimsreisje, een bewerking van Il viaggio a Reims met een Nederlandse tekst. Nieuwe producties van Puccini’s La bohème en Verdi’s Macbeth vormen het begin van een nieuwe reeks werken van deze geliefde Italiaanse componisten. Het Franse repertoire wordt vertegenwoordigd door Benvenuto Cellini, een komedie over een grote utopische kunstenaar door een grote utopische componist, Hector Berlioz. Voor de liefhebbers van oude muziek brengen wij een nieuwe productie van Orfeo en – in de Stadsschouwburg – reprises van Händels Tamerlano en Alcina.  Geen seizoen is compleet zonder Mozart en Wagner, van wie we reprises van succesvolle producties brengen: Die Zauberflöte uit 2012, geregisseerd door Simon McBurney, een van de meest vindingrijke theatermakers van onze tijd en Lohengrin uit 2002, met de indrukwekkende decors van de beeldhouwer Jannis Kounellis.

Een mix van gerenommeerde regisseurs en dirigenten staat naast nieuwe namen garant voor een interessante en inspirerende lijst van producties en stijlen. Gurre-Lieder is mijn eerste samenwerking met chef-dirigent Marc Albrecht, die dit seizoen in totaal vier opera’s leidt. Een van de meest vooraanstaande Europese choreografen, Sasha Waltz, regisseert de nieuwe productie van Orfeo, waarin Pablo Heras-Casado het Freiburger Barockorchester dirigeert. Christophe Rousset komt terug naar Amsterdam om zijn ensemble Les Talens Lyriques opnieuw te leiden in de twee Händel-producties. Laurent Pelly, meester van de komedie, komt terug voor L’étoile, onder leiding van Patrick Fournillier, terwijl Andrea Breth na haar succesvolle enscenering van De speler haar samenwerking met Marc Albrecht voortzet in Macbeth, Verdi’s vroege meesterwerk. Voor het eerst werken de jonge Australische regisseur Benedict Andrews (La bohème) en de Italiaanse theatermaker Damiano Michieletto (Il viaggio a Reims) bij DNO. De beroemde filmregisseur Terry Gilliam, die een uitzonderlijke fantasie combineert met een passie voor Benvenuto Cellini, zal een spectaculaire ontmoeting met de rijke en kleurige muziek van Berlioz tot stand brengen. Om het seizoen af te sluiten werkt DNO samen met een van de belangrijkste beeldend kunstenaars ter wereld, William Kentridge. Met Lulu regisseert hij zijn derde opera, onder muzikale leiding van Fabio Luisi. Met collages, cinematografie, animatie en druktechnieken schept Kentridge een speciaal universum waarin muziek, tekst en beeld samenvloeien.

Naast deze producties werkt DNO steeds meer aan het vergroten van haar zichtbaarheid en aan het ontwikkelen van nieuw talent, in samenwerking met een veelvoud aan nationale en internationale partners. Dankzij de NTR zijn onze operaproducties voor iedereen toegankelijk via radio en/of televisie.

Wij verheugen ons op uw steun en betrokkenheid. Ga in dit historische eerste seizoen als De Nationale Opera met ons mee op een nieuwe reis door de wonderbaarlijke dimensies van de opera!

Pierre Audi

Directeur De Nationale Opera