Home

David Dawson

Associate Artist

David Dawson (1972, Londen, Verenigd Koninkrijk) was van 2004 tot 2006 huischoreograaf bij Het Nationale Ballet. Sinds 2015 is hij als 'artistic associate verbonden aan Het Nationale Ballet.

Dawson was ook huischoreograaf bij Semperoper Ballett en Koninklijk Ballet Vlaanderen. Zijn choreografieën zijn opgevoerd in meer dan 25 landen en opgenomen in het repertoire van een groot aantal gerenommeerde gezelschappen, waaronder The Royal Ballet, Boston Ballet, Finnish National Ballet, English National Ballet, Koninklijk Zweeds Ballet, Pacific Northwest Ballet, Staatsballett Berlin, het Hongaarse Nationale Ballet en het Wiener Staatsballett.

Dawson is opgeleid aan de Rona Hart School of Dance, Arts Educational Schools London en The Royal Ballet School. Daarna danste hij bij het Birmingham Royal Ballet, English National Ballet,Het Nationale Ballet (1995-2000) en Ballett Frankfurt, waar hij met William Forsythe werkte. Sinds 2002 richt Dawson zich volledig op choreograferen.

In 2000 maakte Dawson zijn eerste grootschalige choreografie in Het Muziektheater (nu Nationale Opera & Ballet) terwijl hij nog danste bij HetNationale Ballet: A Million Kisses to My Skin. Dawson ontving een Benois de la Danse-prijs voor The Grey Area (2002), wederom gemaakt voor Het Nationale Ballet. In 2005 creëerde Dawson Reverence, op uitnodiging van het Marijinski Ballet. Hij was de eerste Britse choreograaf die een choreografie voor dit gezelschap heeft gemaakt en hij ontving hiervoor de Golden Mask Award. In 2006 won hij opnieuw een prestigieuze prijs voor een choreografie bij Het Nationale Ballet: de Choo San Goh Award voor The Gentle Chapters

In 2011 maakte hij voor Het Nationale Ballet timelapse/(Mnemosyne), in 2012 day4 voor het programma Present/s in 2012 en Overture in 2013, waarvoor hij werd genomineerd werd voor een Zwaan voor de beste dansproductie. Voor het programma Cool Britannia maakte hij in 2016 Empire Noir.

In 2013 was Dawson jurylid bij de Benois de la Danse-prijs en het Dance Open International Ballet Festival (Sint-Petersburg). Voor The Royal Ballet creëerde hij in 2013 The Human Seasons; in februari 2015 maakte hij een avondvullende Tristan + Isolde bij Semperoper in Dresden. Sinds 1 januari 2015 is hij als associate artist opnieuw verbonden aan Het Nationale Ballet.

Voor The Royal Ballet creëerde hij in 2013 The Human Seasons en in 2015 maakte hij een avondvullende Tristan + Isolde bij Semperoper in Dresden. In april 2016 maakte hij een eigentijdse versie van Swan Lake voor het Scottish Ballet.

Prijzen:

2013, Nominatie Gouden Zwaan voor Beste Nieuwe Productie, Overture
2010, Benois de la Danse voor Beste Choreograaf, Faun(e)
2010, Nominatie Critics’ Circle National Dance Award Nominee (Verenigd Koninkrijk) voor Beste Klassieke Choreograaf, Faun(e)
2006, Golden Mask Award (Rusland), Beste Choreograaf, Reverence
2006, Choo San Goh Choreography Award (China) voor The Gentle Chapters
2005, Nominatie Critics’ Circle National Dance Award Nominee (Verenigd Koninkrijk) voor Beste Klassieke Choreograaf, The Grey Area
2003, Benois de la Danse Choreography Award (Rusland), Beste Choreograaf voor The Grey Area
2003, Nominatie Gouden Zwaan, Beste Nieuwe productie, voor 00:00
1992, Nominatie Beste Nieuwkomer van het seizoen, door Dance & Dancers magazine
1991, Winnaar Prix de Lausanne (Zwitserland)
1991, Winnaar Alicia Markova Award

Foto: Patrick Wamsganz