De Spektakelaars

Wij zijn de Spektakelaars

Wij zijn de Spektakelaars, de jonge ambassadeurs van Nationale Opera & Ballet. We willen de middelbare scholieren in Nederland enthousiasmeren voor opera en ballet. Zelf zitten we ook op de middelbare school of zijn net klaar. Wij hebben allemaal een passie voor kunst en willen ons graag inzetten om meer jongeren naar Nationale Opera en Ballet te trekken.

Instagram & meer

Wij hebben erg veel ideeën over de manier waarop we meer jongeren willen aanspreken. Er is onder andere al een Instagram-account, genaamd ‘spektakelaars’, waarop te zien is wat we zoal uitvoeren. Daarnaast lopen we mee met rondleidingen, kijken we achter de schermen en ontdekken het educatieve programma van Nationale Opera en Ballet. Ook krijgen we de gelegenheid om elke voorstelling te bekijken tijdens de generale repetitie.

 

Wat gaan we doen?

De toekomst van de Spektakelaars biedt veel. Jong Nederland moet zich bewust worden van de pracht van opera en ballet én de vele kortingen die Nationale Opera en Ballet biedt. Dit proberen de Spektakelaars te bereiken door middel van social media. Ook zullen we in de nabije toekomst events en rondleidingen organiseren aansluitend aan een voorstelling, om jongeren de gelegenheid te geven alles rondom opera en ballet te ontdekken.

Tips voor opera en ballet groentjes

Als je nog nooit bij een opera- of balletvoorstelling bent geweest, weet je nog niet zo goed hoe alles werkt. Bereid je daarom voor en lees onderstaande tips.

  • Voordat de voorstelling begint moet je applaudisseren als de dirigent binnenkomt.
  • Als alleen de lichtjes op de rug van de stoelen aangaan, is er een minipauze. In deze pauze wordt waarschijnlijk het decor omgebouwd en sta je niet van je stoel op.
  • Als het grote licht aangaat is er een echte pauze of is het stuk afgelopen. Een pauze duurt meestal ongeveer 20 minuten.
  • Wees niet bang om te hoesten als dat nodig is. Wees stil, maar blijf leven.
  • Gebruik tijdens de voorstelling je telefoon niet, nooit.
  • Voor het begin van het stuk kan je bij de bar drankjes 'reserveren' voor in de pauze.
  • Bij opera's is er 'boventiteling' boven het toneel. Lees mee met de tekst, maar vergeet niet te genieten van de opera.
  • Er zijn wc's tussen de garderobes en op de eerste, tweede en derde verdieping.
  • Aan het einde van de stuk moet je langdurig applaudisseren. Oefen als het nodig is even thuis om het zo lang vol te houden.

Minirecensies

Bij elke voorstelling van Nationale Opera en Ballet kan je op vertoon van je CJP- of Studentenpas korting krijgen op de kaartjes. Maar hoe weet je nou welke voorstelling jij écht niet mag missen?

La bohème

Biedt voor ieder wat wils!

De opera gaat over Rodolfo die met zijn drie erg grappige vrienden een atelier deelt in Parijs. Het is winter, en net wanneer zijn vrienden alvast vertrokken zijn om de stad in te gaan komt Mimi binnen, zijn buurmeisje, om een vuurtje te vragen voor een kaars. Vanaf dat moment komt de romantische kant van de opera sterk naar voren. Ze worden verliefd, maar door de voorstelling heen krijgt de relatie het zwaar, met uiteindelijk een tragisch maar mooi einde.

Deze opera biedt ontzettend veel afwisseling, je hebt de romantische stukjes met Rodolfo en Mimi, de grappige scènes met de vrienden, een scène met zo veel mensen op het toneel dat je bijna ogen tekort komt en ook wat ontroerende stukken.

Een ander positief punt is dat het niet voelt dat het al een oud verhaal is, terwijl deze opera voor het eerst in 1896 al werd opgevoerd! Dit komt door het tijdloze decor en kostuums. Je kan je daardoor makkelijker verplaatsen in het de personages en het verhaal.

And last but not least, ook al is het verhaal zoals eigenlijk alle opera’s met name aan het einde wat aan de tragische kant, de muziek is daarentegen vooral licht. Je gaat niet met een somber gevoel de zaal uit, eerder ontroerd.

Opvallend, deze opera bevat:
- Een scene waar een kinderkoor aan meedoet.
- Veel kleur!
- Het decor lijkt wel op alle mogelijke manieren te veranderen.

Eine Florentische Tragodie / Gianni Schicchi

Vanaf 11 november 2017 worden ‘Eine Florentische Tragüdie’ en ‘Gianni Schicchi’ samen opgevoerd in het theater van de Nationale Opera en Ballet!. ‘Eine Florentische Tragödie’ gaat over een stoffenhandelaar, een echte workaddict, die zijn vrouw betrapt met een rijke prins (let op: in het begin vindt er dan ook een seksuele scene plaats). Zijn reactie is opvallend; Hij is alleen geïnteresseerd in het verkopen van zijn stoffen aan de prins en negeert het feit dat zijn vrouw net seks heeft gehad met een andere man. De drie zangers in deze tragedie vormen een mooi geheel door hun perfecte samenspel en loepzuivere stemmen. Echter, gedurende het grootste deel van het stuk staan zowel de spanning als de actie op een laag pitje. Ook door de moeilijke, licht ouderwetse boventiteling zou je, zeker in het middenstuk, even kunnen wegdommelen. Desalniettemin is deze opera een unieke uitvoering door zijn constant draaiende podium. Het platform waar de zangers opstaan kan draaien en op en neer bewegen, waardoor het lijkt te zweven en je de acteurs van alle kanten kan zien.

Na de pauze is het decor veranderd in een moderne Florentijnse huiskamer voor Puccini’s Gianni Schicchi. Deze opera is een komedie en dat is goed te merken aan de platte, maar erg leuke grappen. In Gianni Schicchi manipuleert een familie de erfenis van hun overleden oom met behulp van de sluwe Gianni Schicchi. Alle zangers reageren vlot op elkaar en het decor past goed bij het verhaal, wat zorgt voor een prachtig geheel. Wij, de spektakelaars, hebben erg veel gelachen en genoten van deze opera!

Opvallend, deze opera’s bevatten:

  • Een groot contrast, voor een beginnende opera-ganger is dit dan ook een bijzondere kans om de dramatische én vrolijke kant van opera mee te maken.
  • De bekende aria ‘oh mio Babbino’.
  • Een draaiende podium tijdens Eine Florentische Tragödie (en dat is heel uniek).
  • Het schilderij in de opera Gianni Schicchi is helemaal met de hand geschilderd!
  • Een super mooie verrassing aan het einde van Gianni Schicchi

 

Door: Fenna Visser en Juliëtte de Groot, de Spektakelaars

Mata Hari

Deze voorstelling is perfect voor iemand die nog nooit naar een balletvoorstelling is geweest en er is voor iedereen wat wils!

De muziek leidt de sfeer van de scenes en het is rijk aan variaties van klanken en ritmes. Ook de dansen variëren erg, je hebt mooi duetten maar ook krachtige ensemble dansen. De kostuums zijn een feest voor het oog! De sombere kostuums in sommige scenes worden afgewisseld met bijvoorbeeld een kleurenbom in de Moulin Rouge scene vlak voor de pauze.

Daarnaast is het ook gewoon een prachtig verhaal die je door de hele voorstelling blijft boeien. De scenes volgen elkaar vlot op waardoor de voorstelling sowieso nooit verveeld.

Opmerkelijk en leuk om op te letten:

  • Dit ballet ging in 2016 in wereldpremière. Het gebeurd zelden dat er nog zo’n groot, avondvullend ballet wordt gemaakt, omdat er zoveel werk achter zit.
  • De muziek is speciaal voor deze voorstelling gecomponeerd. Het is interessant om te kijken en luisteren hoe de choreografie en de muziek samen zijn gekomen.

 

Door: Juliëtte de Groot, Spektakelaar

Eliogabalo

Eliogabalo is een opera over een biseksuele tienerkeizer. Hij is verliefd op alles wat los en vast zit en kleedt zich in de meeste overdreven en volumineuze jurken. Hierin is hij niet alleen.  De hele cast, ook het mannelijke deel, is gekleed in jurken met grote rokken tot de grond en de gekste hoofdtooien.

Deze opera is een echte soap-opera, met ingewikkelde liefdesrelaties en manipulatieve partners. In tegenstelling tot andere opera's, heeft dit verhaal van Francesco Cavalli weinig te lange en 'saaie' monologen. Tip: Lees van tevoren even de samenvatting, want net zoals bij GTST lijkt iedereen op elkaar en zijn er ontelbaar veel personages.

Opvallend, dit stuk bevat:

  • Twee mannen die net zo hoog als vrouwen zingen
  • Hier een daar een beetje naaktheid
  • Moderne dans
  • De aantrekkelijke Ed Lyon als Alessandro
  • Een zwembad vol met goud

 

Let op! Deze opera duurt 4 uur inclusief twee pauzes en dat is niet niks. Als je naar Eliogabalo wilt, moet je dus wel tegen een lange zit kunnen! Ook is het deel voor de eerste pauze een beetje langdradig, maar daarna begint de actie.

Door: Fenna Visser, Spektakelaar