Het Nationale Ballet presenteert

strong voices

Deze voorstelling was te zien in seizoen 2010 / 2011

Naast nieuwe en klassiek-romantische avondvullende producties presenteert Het Nationale Ballet dit seizoen ook weer een aantal zeer gevarieerd samengestelde programma’s.

In het kort

Naast nieuwe en klassiek-romantische avondvullende producties presenteert Het Nationale Ballet ook dit seizoen een aantal gevarieerd samengestelde programma’s.

Creatie

Hans van Manen, vaste choreograaf bij Het Nationale Ballet, maakt voor Strong Voiceseen nieuw ballet. Zijn choreografie voor één vrouw en drie mannen wordt gezet op de ‘Mignon-liederen’ van de Oostenrijkse componist Hugo Wolf, maar dan zonder de bijbehorende gezongen gedichten van Goethe. Van Manens nieuwe creatie wordt live op piano begeleid door dirigent en componist Reinbert de Leeuw.

Nieuw bij Het Nationale Ballet is Fransman Benjamin Millepied. Met zijn losse, vrije bewegingsstijl en zijn talent om met grote groepen dansers te werken, wordt hij als een van de meest in het oog springende jonge choreografen beschouwd. 
Millepied maakte werk voor onder meer het New York City Ballet – waar hij als eerste solist ook danst –, het Ballet van de Parijse Opéra en balletster Mikhail Baryshnikov. Ook verzorgde hij de choreografie voor Black Swan, de film van Gouden Leeuw-winnaar Darren Aronofsky. De muziek voor Millepieds nieuwe creatie One thing leads to anotherwordt in opdracht van Het Nationale Ballet geschreven door Nico Muhly, bekend van zijn werk met onder meer Antony & The Johnsons, Björk, Grizzly Bear en de filmmuziek van The Reader. Hij werd bij zijn optreden in het Concertgebouw aangeduid als Amerika’s ‘hottest composer’.

Van Krzysztof Pastor, artistiek directeur van het Nationale Ballet van Polen en net als Van Manen vaste choreograaf van Het Nationale Ballet, wordt Moving Rooms gedanst, dat in 2008 werd beschouwd als het sterkste premièreballet van het programma In Space. In een fraai decor van telkens verspringende lichtvlakken combineert Pastor virtuoze ensemblestukken met een imponerende solodemonstratie van lichamelijke souplesse en een sierlijk sensueel duet.

Muziek

Orkest Holland Symfonia

    ma 20 jan De Telegraaf

    Van Manen zegt het zonder woorden. Als Hans van Manen er niet was... Hij redt met vlag en wimpel het programma Strong Voices waarmee het Nationale Ballet deze maand optreedt in het Muziektheater en daarna op tournee door het land gaat. Woorden schieten tekort om het nieuwe Without Words te beschrijven.

    ma 20 jan De Volkskrant

    Te veel bewegingen vervelen . Na het prachtige nieuwe ballet van Hans van Manen, is Millepieds nieuweling een deceptie. Als je tijdens het kijken naar een dansvoorstelling gaat verlangen naar wat minder beweging, zit er iets goed fout. De Franse choreograaf Benjamin Millepied (33), solist bij het New York City Ballet en momenteel ook te zien in de bioscoopfilm Black Swan, houdt er een vermoeiende opvatting van choreografie op na. Zolang er maar heel veel wordt bewogen, komt het wel goed, lijkt hij te hebben gedacht. Alsof het verplaatsen van lucht genoeg is. Alsof er met vorm ook altijd meteen inhoud ontstaat. Alsof fabulous atletische sprongen en draaien nooit verveling.

    ma 20 jan Trouw

    Choreografie vol levenslust, maar ook met sluimerend gevaar. Aan de vooravond van het 50-jarig bestaan in 2011weet Het Nationale Ballet binnen de begrenzing van het neoklassieke balletidioom internationaal leidende choreografen aan zich te binden.