Het Nationale Ballet presenteert

hans van manen - meester van de dans

Deze voorstelling was te zien in seizoen 2010 / 2011

In het voorjaar van 2011 gaat het Nationale Ballet op tournee door Nederland met een programma dat geheel uit werken van Hans van Manen bestaat.

In het kort

Als belangrijkste én meest productieve choreograaf van Nederland heeft Van Manen een indrukwekkend oeuvre van meer dan 120 balletten op zijn naam staan, die bijna alle van een tijdloze schoonheid zijn.

Creatie

In het wereldwijd als een klassieker bestempelde Adagio Hammerklavier (1973), geïnspireerd op het adagio in Beethovens muziek, onderzocht Van Manen hoe langzaam een beweging zijn kan. Of, zoals hij zijn ode aan de vertraging zelf ooit typeerde, ‘een wiel dat, na een zet, nog nét loopt, nét niet omvalt’.

Solo (1997) staat daar lijnrecht tegenover: het is een razende dansestafette, een ‘solo’ voor drie, omdat, zo verklaarde Van Manen destijds, Bachs Vioolpartita door haar moordende tempo niet door één mens te dansen is. Direct na de première werd het ballet al bestempeld als ‘een meesterwerk in zes minuten’.

Trois Gnossiennes (1982) is een wonderschone pas de deux over overgave, vertrouwen en harmonie op verstilde muziek van Satie.

Met Grosse Fuge (1971) bewees Van Manen dat – anders dan zijn grote voorbeeld George Balanchine meende – Beethovens muziek wel degelijk ‘dansbaar’ is. Dit wereldwijd meest gevraagde Van Manen-ballet kan zich qua kracht en spanning moeiteloos met de gebruikte composities meten. Van Manen ontwierp zelf de kostuums: zwarte rokken, die de mannenbewegingen nog feller maken, terwijl de vrouwen er uit zien alsof ze zojuist uit hun avondjurk zijn gestapt.

Het vijfde werk in dit programma, Concertante (1994), is een fascinerend, met humor en agressie doorspekt ballet dat tot in de meest wervelende solo’s en intense pas de deux getuigt van Van Manens typerende geraffineerde eenvoud, visuele logica en muzikaliteit.

‘Een grote gebeurtenis in de Nederlandse kunst en de grootste in de Nederlandse danskunst. Wie hieraan voorbijgaat, of wie niet gaat kijken op zijn minst, doet schade aan zijn ziel.’ – Vrij Nederland over Adagio Hammerklavier

    ma 20 jan De Telegraaf

    Een avond lang genieten! Het komt zelden voor: een avond met alleen meesterwerken, uitgevoerd op het hoogste niveau. Na twee uitverkochte en enthousiast ontvangen voorstellingen in de Amsterdamse Stadsschouwburg gaat Het Nationale Ballet op tournee met een geheel aan Hans van Manen gewijd programma. Daarbij zal het gezelschap tien Nederlandse steden aandoen, maar ook drie keer in Londen optreden.

    ma 20 jan Trouw

    Het Nationale Ballet danst de ingehouden spanning die Van Manen eist. Kippenvel als De Jongh bij nek en hals wordt voortbewogen Als de oude maestro Hans van Manen na het laatste ballet de bühne op komt en een kwieke buiging maakt, gaat het dak van de Amsterdamse Stadsschouwburg eraf. Volgend jaar wordt de choreograaf 80 jaar. En zo jeugdig als hij oogt, zo opvallend fris is het programma dat dertig jaar van zijn oeuvre omspant.

    ma 20 jan Het Parool

    Van Manen maakt Beethoven dansbaar. Het grote gala ter ere van zijn tachtigste verjaardag is pas volgend seizoen, maar voor de liefhebbers van Hans van Manen brengt Het Nationale Ballet met Hans van Manen: Meester van de dans al wel een avondvullend programma, dat tot en met 24 mei door Nederland toert.