Het Nationale Ballet presenteert

cherkaoui | dawson

Deze voorstelling was te zien in seizoen 2010 / 2011

Twee belangrijke hedendaagse choreografen die ter gelegenheid van het Holland Festival een nieuw werk maken. Beiden hebben een totaal verschillende achtergrond en choreografische stijl, maar de twee delen een onbegrensde hang naar avontuur.

In het kort

Ter gelegenheid van het Holland Festival heeft Het Nationale Ballet twee belangrijke hedendaagse choreografen uitgenodigd om een nieuw werk te maken: de Vlaams-Marokkaanse Sidi Larbi Cherkaoui – die voor het eerst een stuk voor een Nederlands gezelschap creëert – en de Engelsman David Dawson. Beiden hebben een totaal verschillende achtergrond en choreografische stijl, maar de twee delen een onbegrensde hang naar avontuur.

Creatie

sidi larbi cherkaoui

De internationaal gevierde Sidi Larbi Cherkaoui weet zijn publiek steeds te verrassen met bijzondere voorstellingen en samenwerkingsverbanden. Nu eens werkt hij met vrijwel ongeschoolde dansers, dan weer met boeddhistische monniken of een topdanser als Akram Khan.
Cherkaoui begon als autodidact, volgde daarna alsnog een moderne-dansopleiding en groeide al snel uit tot een uitzonderlijk danser en een van de markantste jonge choreografen van deze tijd. Zijn voorstellingen ogen vaak als fantastische verhalen, maar verwijzen tegelijkertijd naar de realiteit van alledag. Voor Het Nationale Ballet maakt hij een intiem werk voor een kleine groep dansers, op nieuwe muziek die door de Poolse componist Szymon Brzóska zal worden geschreven. Cherkaoui won onlangs twee Laurence Olivier Awards voor Babel (words).

david dawson

Engelsman David Dawson opereert tegenwoordig als freelance choreograaf vanuit Berlijn, nadat hij onder meer danser en huischoreograaf van Het Nationale Ballet en huischoreograaf van het Semperoper Ballett in Dresden was. Anders dan Cherkaoui vertrekt Dawson vanuit de klassieke ballettechniek, maar hij geeft daar een heel eigen, modern-poëtische interpretatie aan. Zijn premièrewerk voor Het Nationale Ballet, getiteldLabyrinth, wordt een choreografie voor groot ensemble, op nieuwe muziek van de Engelse componist, dj en multimedia-artiest Robin Rimbaud, beter bekend als ‘Scanner’, vanwege zijn gebruik van mobiele telefoons en politiescanners tijdens live-optredens.

Voor zijn nieuwe werk timelapse/(Mnemosyne) grijpt David Dawson terug naar de Griekse mythologie. Hij vervlecht een reeks van scènes tot een magische reis naar het verleden om de achterliggende ideeën van de klassieke verhalen te ontwarren. Ook stelt hij vragen bij de onafgebroken waarde en betekenis die hen wordt toegekend voor het moderne denken.

Muziek

Muzikale begeleiding Holland Symfonia

Muzikale leiding Jurjen Hempel

 

labyrinth

Muziek (compositie-opdracht) Szymon Brzoska

 

timelapse/(mnemosyne)

Muziek (compositie-opdracht) Scanner

 

    ma 20 jan Het Parool

    'Vrouwen maken indruk' (...) 'Betovering en verwondering wisselen elkaar af' (...) ' waardige afsluiting van het seizoen'.

    ma 20 jan De Volkskrant

    'Dit is een programma zoals je dat vaker door Het Nationale Ballet gemaakt zou willen zien' (...) 'Cherkaoui trekt je mee, bij Dawson is de zuigkracht minder.'

    ma 20 jan De Telegraaf

    'Nieuwe dans in fraaie vormgeving' (...) 'De dansers manipuleren ze zodanig dat ze in de prachtige belichting fascinerende ruimtes creëren' (...) 'Mooi dat Het Nationale Ballet zich Cherkaoui's wereld zo eigen heeft gemaakt.' Van Dawsons nieuwe werk is recensent Eddie Vetter van mening dat de choreograaf zijn ideeën 'beter in een halfuur [had] kunnen verwerken', maar prijst hij evenwel de prestaties van Cédric Ygnace ('een mooie lyrische solo') , en betitelt het duet van Casey Herd en Michele Jimenez als een hoogtepunt.