home home
home home
Home
Home Het Nationale Ballet presenteert

Mata Hari Ted Brandsen

Wereldberoemd icoon

Tijdsduur 2:00

Pauzes 1

Het turbulente leven van de Nederlandse spionne én danseres Mata Hari staat centraal in deze grootschalige productie. In het voorjaar van 2016 ging Mata Hari van choreograaf en artistiek directeur Ted Brandsen met groot succes in première.

In het kort

Op 15 oktober 2017 is het precies honderd jaar geleden dat  Margaretha Geertruida Zelle – zoals Mata Hari’s echte naam luidde- als spionne werd geëxecuteerd. Het verhaal van de Nederlandse spionne én danseres, beroemd over de hele wereld,  spreekt  meer dan ooit  tot de verbeelding. Het meisje uit Friesland werd een internationaal gevierde danseres, een ster die alle mannen om haar vinger wond, een sterke, eigenzinnige vrouw, later beschuldigd van verraad. Meest intrigerend in haar levensgeschiedenis zijn niet de biografische feiten, maar vooral haar vermogen om telkens opnieuw te transformeren. Bij elke verandering in haar veelbewogen leven wist ze zichzelf opnieuw uit te vinden: danseres, diva, spionne, mysterie. Nooit gaf ze op.

  • Ted Brandsen

    Directeur en choreograaf

    Ted Brandsen was van 1981 tot 1991 als danser verbonden aan Het Nationale Ballet. In 1991 stopte hij met dansen en ging zich richten op het choreograferen. In de jaren daarna creëerde hij werk voor diverse internationale dansgezelschappen en festivals. Als artistiek directeur van het West Australian Ballet maakte hij onder meer Carmen (2000, Australian Dance Award) en Pulcinella (2001). In 2002 keerde hij terug naar Het Nationale Ballet, in eerste instantie als assistent artistiek directeur en sinds 2003 als artistiek directeur. Vanaf 2012 is hij directeur van Het Nationale Ballet.

    Creatie

    De muziek van Brandsens Mata Hari is van Tarik O’Regan, een van de toonaangevende Britse componisten van dit moment. Voor het decorontwerp werd het veelgeprezen ontwerpersduo Clement & Sanou uitgenodigd en François-Noël Cherpin ontwierp de kostuums. Met librettiste en dramaturge Janine Brogt heeft Ted Brandsen aan een scenario gewerkt waarin Mata Hari’s leven in filmische scènes tot leven wordt gebracht.
     

    Achtergrond

    Geertruida Zelle is als Mata Hari een van de meest iconische vrouwen in de Nederlandse geschiedenis. Tijdens haar leven was ze vooral bekend als de beeldschone oosterse danseres uit Parijs. Met de meest fantastische verhalen over haar afkomst, jeugd en belevenissen wist zij steeds weer de aandacht van de pers op zich te vestigen. Maar het is vanwege haar roemruchte einde als spionne dat zij ook na haar dood beroemd is gebleven.

    Mata Hari is het symbool geworden van de onweerstaanbare courtisane-spionne. Diverse films over haar leven (waaronder een met Greta Garbo uit 1932 en een met Jeanne Moreau uit 1965) hebben tot deze beeldvorming bijgedragen. De vraag in welke mate zij werkelijk schuldig is geweest, is tot op heden onopgehelderd gebleven. In 2017 wordt een aantal bronnen openbaar en zal meer duidelijk worden over welke rol Mata Hari nu echt speelde.

    Muziek

    Muziek Mata Hari

    Tarik O’Regan

     

    Muzikale begeleiding
    Het Balletorkest o.l.v. Matthew Rowe

    Het Balletorkest
    Sinds de oprichting in 1965 is het orkest de trotse begeleidingspartner van Het Nationale Ballet en het Nederlands Dans Theater. De werkwijze is uniek in Nederland. Het Balletorkest, met Matthew Rowe als chef-dirigent, bestaat uit een vaste kern van 45 musici, waar nodig ondersteund door hooggekwalificeerde gastspelers. Dit geeft het orkest een bijzonder karakter: flexibel, dynamisch en van hoge kwaliteit. Het Balletorkest verbindt muziek en dans tot een betoverende ervaring: van klassiek ballet tot moderne dans, van muziekeducatie tot talentontwikkeling. Een optimale synthese tussen muziek en dans, dat is de missie van het orkest. Daarmee bereikt het orkest dansliefhebbers en liefhebbers van balletmuziek, en tevens kinderen en jongeren. De educatieve projecten van het orkest wonnen diverse (internationale) prijzen, zoals de Young Audiences Music Award in 2016 voor Creatures, een samenwerking met dansgezelschap ISH.

    Matthew Rowe 
    Matthew Rowe werd in januari 2013 aangesteld als muzikaal leider van Het Nationale Ballet en chef-dirigent van Het Balletorkest. Hiermee is hij de eerste dirigent die beide posities tegelijk inneemt. Opmerkelijke producties bij de Nationale Opera & Ballet waren bijvoorbeeld Christopher Wheeldons Cinderella, de Europese première van Alexei Ratmansky’s Firebird, de wereldpremiere van Shen Wei’s Sacre du Printemps en vele choreografieën van Hans van Manen. Daarnaast is Rowe regelmatig gastdirigent bij andere grote dansgezelschappen, waaronder The Royal Ballet, Birmingham Royal Ballet, Stuttgarter Ballett en het Pools Nationaal Ballet in Warschau. Rowe is een graag geziene gast bij de BBC-orkesten. Ook is hij live commentator bij de BBC Proms Concerten, maakte hij een dirigeercursus voor de interactieve iWonder Guide van de BBC en werkte hij mee aan de BBC-serie Maestro. Hij staat bekend om zijn veelzijdigheid met een breed repertoire op het gebied van opera, ballet, eigentijdse muziek en begeleiding van stomme films zoals Charlie Chaplins City Lights en Sergej Eisensteins Pantserkruiser Potemkin. Recente projecten waren o.a. een Frank Zappa retrospectief met het Doelen Ensemble, de viering van de 100ste verjaardag van John Cage in San Diego en een uitvoering van Bernsteins West Side Story ter gelegenheid van de viering van het 125-jarig bestaan van het Concertgebouw.

    Inleidingen

    Drie kwartier voorafgaand aan de voorstelling is er een inleiding. Zo krijgt u meer achtergrondinformatie over de productie die u gaat zien. De inleidingen van Nationale Opera & Ballet zijn in het Nederlands en zijn gratis toegankelijk op vertoon van een geldig plaatsbewijs voor de voorstelling van die dag. De inleidingen worden gegeven in de inleidingenruimte. De toegang tot deze ruimte bevindt zich tussen de even en oneven garderobe. 

      ma 06 feb Dancing Times, Maggie Foyer

      ‘The scope is breathtaking. The ballet finds its heart in the woman herself. (…) Anna Tsygankova brings her talent and charisma to the role, creating a woman of leonine courage and one we genuinely care about (...) magnificent pas de deux.’

      ma 06 feb De Telegraaf ****

      ‘(…) een magistrale Anna Tsygankova in de hoofdrol. Mata Hari is een grootschalig ballet en er is uitgepakt (…) fraaie kostuums (…) inventieve decors (…) Ook de keuze van Tarik O’Regan als componist is een gelukkige.’