Speeldata

14 okt - 7 nov 2021

Locatie

Nationale Opera & Ballet, Grote zaal

Duur

2:10, incl. 1 pauze

Tickets

Niet beschikbaar

Mata Hari

De iconische danseres en spionne

Het imponerende en meeslepende Mata Hari is een van de recente hitproducties van Het Nationale Ballet. Directeur en choreograaf Ted Brandsen dook hiervoor, samen met een prominent artistiek team, in het turbulente leven van de Nederlandse danseres en spionne Mata Hari. Als een ‘Lady Gaga van haar tijd’ wist de eigenzinnige Friezin zichzelf steeds opnieuw uit te vinden.

Nederlandse succesproductie terug bij Het Nationale Ballet!

Ruim honderd jaar geleden groeide Margaretha Geertruida Zelle – zoals Mata Hari’s echte naam luidde – uit tot een internationaal gevierde danseres. Een ster die alle mannen om haar vinger wond, maar ook een sterke, eigenzinnige vrouw, die later werd beschuldigd van dubbelspionage en in 1917 werd geëxecuteerd. Haar leven fascineerde Ted Brandsen al jaren. Vooral vanwege haar vermogen om zichzelf voortdurend te transformeren: als jong meisje, echtgenote, danseres, diva en spionne stortte ze zich in het leven en ze gaf, ondanks veel tegenslagen, nooit op.

 

Exotische sensatie

Met librettist Janine Brogt werkte Brandsen een scenario uit waarin Zelles leven in zwierige, filmische scènes tot leven komt. In de eerste akte worden haar jeugd en ongelukkige huwelijk met officier Rudolphe MacLeod geschetst, dat eindigt na de dood van hun tweejarige zoon. Teruggeworpen op zichzelf vertrekt Zelle naar Parijs, waar ze als de exotische danseres Mata Hari een nieuwe versie van zichzelf creëert. Haar optredens zijn een sensatie. In de tweede akte, spelend aan de vooravond van de Eerste Wereldoorlog, neemt haar succes af en gedwongen door de omstandigheden biedt ze haar diensten als spionne aan – met fatale gevolgen. 

 

Artistiek team

De Britse componist Tarik O’Regan schreef de stuwende, ritmische muziek voor Mata Hari, een compositie waarin haar hele leven als het ware besloten ligt. Het veelgeprezen ontwerpersduo Clement & Sanôu tekende voor het ruimtelijke decor, dat via ingenieuze changementen tot steeds andere locaties wordt omgetoverd. François-Noël Cherpin ontwierp de meer dan driehonderd kostuums, die prachtig uitdrukking geven aan de uiteenlopende culturen, milieus en modes in Mata Hari’s leven.

Credits

Choreografie  Ted Brandsen
Muziek  Tarik O’Regan

Muzikale begeleiding  Het Balletorkest o.l.v. Matthew Rowe

 

Bekijk de trailer

Trailer Mata Hari
In de media
Lovende reacties

Powervrouw Mata Hari in oogverblindend kostuumdrama bij Het Nationale Ballet. 

15 oktober

De gedeeltelijke extravagante historiserende kostuums van François-Noël Cherpin en het even fantasierijke als functionele toneelontwerp van Clement & Sanôu vormden het ideale kader voor een emotionele dansavond van hoog niveau.

15 oktober

Wat gelijk opvalt is de snelheid waarmee het verhaal gebracht wordt. Het decor is ingenieus. Je merkt amper hoe vlot er van scènebeeld gewisseld wordt. 

15 oktober

Anna Tsygankova danste de choreografie van Mata Hari, (…) met onaards gemak, maar maakte niet alleen indruk met haar ongelooflijk elegante lichaamscontrole en techniek, maar boeide ook haar publiek vanaf het allereerste moment met haar boeiend expressieve drama

15 oktober

Het libretto staat als een huis, de kostuums zijn een lust voor het oog, de choreografie is simpelweg prachtig en de muzikale compositie ondersteunt Mata Hari’s emotionele levensreis.

6 februari

Ted Brandsen masterfully turns his ballet into a story which not only shows the most important events in Mata Hari’s life but also puts emphasis on Mata Hari as a person. It is not just a biography but an emotional journey of great depth with character development.

20 oktober

Eeuwige roem voor Mata Hari.

8 februari

Seductive study of an irresistible woman -  ... Ted Brandsen explores the misunderstood Mata Hari in a very fine ballet that is a window on a moment of dance history as well as the plight of a woman trying to survive outside society’s norms

31 mei

Behind the scenes of Mata Hari

Behind the scenes of Mata Hari

Mata Hari - podcast deel 1

In deze podcast gaat Lin van Ellinckhuijsen in gesprek met Ted Brandsen, Janine Brogt en Tarik O'Regan. Zij spreken over de transitie van Marghareta naar Mata Hari, keuzes maken, kolonialisme, mythologiseren, overleven en het creëren van een muzikale vertaling van het libretto.

Mata Hari - podcast deel 1

Door: Lin van Ellinckhuijsen

Mata Hari - podcast deel 2

In deze podcast gaat Lin van Ellinckhuijsen in gesprek met Floor Eimers, Timothy van Poucke en Martin ten Kortenaar. De drie jonge solisten geven hun visie op de rol die zij dansen en delen ze het grote enthousiasme voor een avondvullend ballet (bijna) na coronatijd.

Mata Hari - podcast deel 2

Door: Lin van Ellinckhuijsen

Mata Hari - podcast deel 3

In deze (Engelse) podcast gaat Lin van Ellinckhuijsen in gesprek met eerste soliste Anna Tsygankova, die ook de wereldpremière van Mata Hari danste in 2016. In dit gesprek vertelt zij over de creatie en het repetitieproces, de essentie van dans voor haar en het coachen van een nieuwe, talentvolle generatie.

Mata Hari - podcast deel 3

Door: Lin van Ellinckhuijsen

Anna Tsygankova

‘Ik ben dankbaar dat ik deze rol mag dansen’

Eerste solist Anna Tsygankova:
“Mata Hari was een betoverende vrouw die leefde volgens haar eigen regels. Ik ben dankbaar dat ik deze rol op dit moment in mijn leven mag dansen. Ook ik heb moeilijke tijden meegemaakt, weet hoe rijkgeschakeerd het leven is. Die ervaring gebruik ik om mijn rol te kleuren. Heel intuïtief probeer ik als het ware te ‘zien’ hoe Mata Hari zich in bepaalde situaties zou gedragen of voelen.

In de jaarlijkse Critics’ Choice - van het toonaangevende danstijdschrift Dance Europe - over het internationale dansseizoen 2020-2021, is Anna Tsygankova genomineerd in de categorie ‘Danser van het jaar’. U kunt tot 1 november uw stem uitbrengen. Klik op onderstaande link voor meer informatie over de nominatie en hoe u kunt stemmen.

Mata Hari
Mata Hari
Mata Hari
Mata Hari
Het Balletorkest

Het Balletorkest

o.l.v. Matthew Rowe

Sinds de oprichting in 1965 is het orkest de trotse begeleidingspartner van Het Nationale Ballet en Nederlands Dans Theater. De werkwijze is uniek in Nederland.

Het Balletorkest

Het Balletorkest, met Matthew Rowe als chef-dirigent, bestaat uit een vaste kern van 45 musici, waar nodig ondersteund door hooggekwalificeerde gastspelers. Dit geeft het orkest een uniek karakter: flexibel, dynamisch en van hoge kwaliteit. Het Balletorkest verbindt muziek en dans tot een betoverende ervaring: van klassiek ballet tot moderne dans, van muziekeducatie tot talentontwikkeling. Een optimale synthese tussen muziek en dans, dat is de missie van het orkest. Het orkest beheerst een rijk repertoire, met daarbinnen een prominente plaats voor de parels uit de balletgeschiedenis, zoals Tsjaikovski’s NotenkrakerLe Sacre du Printemps van Stravinsky en Romeo en Julia van Prokofjev. Dit repertoire wordt steeds weer aangevuld met de beste werken van hedendaagse componisten, geselecteerd door de toonaangevende choreografen van vandaag. Daarmee bereikt het orkest dansliefhebbers en liefhebbers van balletmuziek, en tevens kinderen en jongeren. De educatieve projecten van het orkest wonnen meerdere (internationale) prijzen, zoals de Young Audiences Music Award in 2016 voor Creatures, een samenwerking met dansgezelschap ISH. 

Meer over Het Balletorkest