Dutch National Opera presents

Waiting for Miss Monroe Robin de Raaff (1968-)

This show was to been seen in season: 2011 / 2012

Robin de Raaff
Waiting for Miss Monroe
Libretto van Janine Brogt
 

Over de opera

Wereldpremière
9 juni 2012
Stadsschouwburg
Amsterdam

In augustus 1962 stierf Marilyn Monroe. Ter gelegenheid van de vijftigste verjaardag van deze gedenkwaardige gebeurtenis wijdt Robin de Raaff zijn tweede opera aan dit idool van de vijftiger en vroege zestiger jaren. Hij en zijn librettist, Janine Brogt, zijn er echter niet op uit om rechtstreeks verslag te doen van Monroes leven en sterven. In drie fictieve scènes wordt een karakterschets gegeven van de door angsten gekwelde actrice, die nauwelijks in staat was tot directe communicatie. Hoe zij haar geheimste gedachten liever aan een opnameapparaat toevertrouwde dan aan haar psychiater wordt in de opera afgezet tegen haar gedrag op de filmset en tijdens het verjaardagsfeest van John F. Kennedy en haar eenzaamheid op het moment dat ze sterft. Ze wordt omringd door haar demonen, engelen en helden, totdat zij, die eerder uit angst dan laksheid steevast te laat kwam, te vroeg zou sterven.

‘Als je me niet aan kan wanneer ik op mijn ergst ben, dan verdien je me al helemaal niet wanneer ik op mijn best ben.’ - Marilyn Monroe

Over deze productie

Nieuwe productie
Première 9 juni 2012
Coproductie met het Holland Festival

In het kort

I
Werkdag
Een complete filmploeg zit al dagen te wachten op Marilyn Monroe. Paula, haar coach, denkt dat ze wel gauw zal komen. Inmiddels is Marilyn aan het poseren voor een vriendin, de jonge fotografe Eve. Daarbij drinkt ze grote hoeveelheden champagne; de sfeer is ontspannen. Maar de filmproducent Fox belt herhaaldelijk. Marilyn wordt nerveus, spreekt in een bandrecorder, die voor haar een andere, veilige realiteit vertegenwoordigt. Fox draagt de cameraploeg op met het filmen te beginnen, met behulp van een stand-in. Paula laat Marilyn door de telefoon horen hoe de stand-in haar tekst spreekt. Marilyn reageert onmiddellijk: ze haast zich naar de set en levert een geweldige acteerprestatie.

II
Verjaardag
President Kennedy viert zijn 45ste verjaardag. Achter de schermen heerst koortsachtige activiteit. Marilyn moet optreden, maar is verward en geheel gevloerd door drank en pillen. Als Kennedy haar niet komt opzoeken voordat ze opgaat, is ze woedend. Ze verliest het zicht op de werkelijkheid en roept om 'Daddy'. Twee 'Daddies' verschijnen: Clark Gable en Joe DiMaggio. Zij stellen haar gerust; ze komt op en zingt 'Happy Birthday'. De 'Daddies' verdwijnen en hun plaatsen worden ingenomen door John en Robert Kennedy. Aanvankelijk adoreren zij haar, later vernederen zij haar, alvorens te verdwijnen. Paula en de make-up man Whitey voegen zich bij Marilyn. Zij heeft een voorgevoel van haar dood en vraagt Paula om toe te zien op de uitvoering van haar testament; Whitey moet voor haar lichaam zorgen.

III
Sterfdag
Fox is in onderhandeling met Marilyn over een nieuwe film,Something 's got to give. Hij moet Marilyn in alles haar zin geven. Thuis voelt Marilyn zich eenzaam en zoekt weer haar toevlucht tot het spreken in haar bandrecorder. Haar vorige ego, Norma Jeane, voegt zich bij haar. Norma Jeane verlangt alleen naar roem en beseft niet wat de nadelen ervan zijn. Marilyns gezondheid gaat zienderogen achteruit. Ze kan niemand bereiken. Nadat Marilyn de balans van haar leven heeft opgemaakt, sterft ze. Was het zelfmoord, moord of een ongeluk?

Team, Cast and Chorus

Muzikale leiding 
Steven Sloane
Regie 
Lotte de Beer
Scenografie 
Clement & Sanôu
Marilyn Monroe 
Laura Aikin
Gable 
Alain Coulombe
Joe 
Tom Randle
Norma Jeane 
Hendrickje Van Kerckhove
Fox 
Dale Duesing
John F. Kennedy 
John Tessier
Robert F. Kennedy 
Daniel Belcher
Eve 
Maria Kowan
Paula 
Helena Rasker
Whitey 
David DQ Lee

Music

Nederlands Kamerorkest

Het Nederlands Philharmonisch Orkest | Nederlands Kamerorkest behoort als vaste orkestpartner van De Nationale Opera tot de beste Europese operaorkesten. Marc Albrecht is sinds 2011 chef-dirigent van het NedPhO|NKO en van De Nationale Opera.

Het NedPhO|NKO presenteert zich nationaal en internationaal ook in een gevarieerde concertprogrammering. Thuiszaal is Het Koninklijk Concertgebouw. Het orkest verbindt artistieke excellentie met gastvrijheid voor een breed publiek en neemt verantwoordelijkheid voor de toekomst met omvangrijke programma’s voor educatie en talentontwikkeling. Klassieke muziek wordt zo bereikbaar voor iedereen.

 

MET STEUN VAN:

    Tue 21 Jan Frieder Reininghaus, Deutschlandfunk

    ‘Janine Brogt und de Raaff haben mit bemerkenswertem handwerklichem Geschick eine neue Opéra comique vorgelegt, die Kammerspielqualitäten entwickelt. Die junge Regisseurin Lotte de Beer erzählt die Episoden aus dem Leben der Marilyn getreu in einer flexiblen Kulisse aus dem Geist der frühen 60er-Jahre, von dessen nostalgischer Anmutung das Projekt profitiert.’

    Tue 21 Jan Erik Voermans, Het Parool

    ‘Waiting for Miss Monroe […] is de triomf van de Amerikaanse sopraan Laura Aikin. […] Ook in vocaal opzicht is zij de ster van de avond, als stralend middelpunt van een cast waarover hoegenaamd niets te mopperen valt. […] Regisseur Lotte de Beer verbeeldt de claustrofobie van de roem op het toneel met benauwende witte muren’

    Tue 21 Jan Guido van Oorschot, De Volkskrant

    ‘Weinig relief zat in de vocale profielen, op die van Marilyn na, een rol die door sopraan Laura Aikin superieur werd afgeleverd. […] In een jarenvijftigdecor van de ontwerpers Clement & Sanôu, vol design en schuivende panelen, had De Beer […] een puike kleedkamerscène paraat, met een panikerende Marilyn die knipoogde naar Alban Bers al evenmin fortuinlijke heldin Lulu.’